söndag, oktober 26, 2008

Sol, vind och vatten är det bästa som jag vet – eller?

Oväder på gång ...

Zolly-studie

Vår viktigaste uppgift denna helg är att rensa alsickeklöver. Men pållarna ska man (och vill man) ju motionera! Så vi gav oss ut till dem redan innan 12.00 för att hinna med allt vad vi skulle i dagsljus!
Mökkvi var extremt känslig idag! Vi som tänkte rida ut tillsammans!

Maken ville inte sadla Mökkvi, så han ledde honom och jag red Saga på Torpet-rundan. Den slutar egentligen i en ögla, men mitt på öglan ligger lite fallna granar. Idag hittade vi en väg runt, men den kräver att man kliver av pållen. Om man inte är lite våghalsig - så jag klev av!

Det blev en trevlig tur, solen sken på gula höstlöv och ett vackert dis som också lovade oväder låg över nejden! Det blir ett speciellt ljus, när oväder nalkas inbillar jag mig.

Diskuterade lite med Saga vid vår infart men vann. Hon har varit seg denna veckan. Undras om det är så att båda är inne i pälssättning nr 2, och Mökkvi reagerar med att vara kittlig och öm i huden, och Saga med att bli seg och sturig?

Vi var färdiga med pållarna redan vid 14-snåret, så då tarvades en fika innan vi gav oss ut och rensade klöver! K kom när vi rensade, och hunden Simba var mycket i hagen med mig och var omväxlande busig och gnällig.

Vid 17-snåret stack Maken till ett kalas i sta'n, K åkte strax hem och snart gick jag där själv i hagen och rensade som besatt medan vinden tilltog, mörkret föll och jag började bli sliten och kall. SMHI har gått ut med Klass 1-varning om vindbyar på 20 ms i natt ...

När jag skulle gå in kom plötsligt ett rådjur springande från fika-kullen, vände när det märkte mig och stod en stund uppe på kullen och funderade, innan det försvann. Kort därefter kom grannens hundar - helt klart anledningen till rådjurets flykt! Jag jagade bort hundarna och gick in och grunnade på när jag skulle ta in hästarna. Och eftersom jag inte kom fram till nå't bra svar, tog jag helt enkelt in dem vid 19-snåret, så slapp jag fundera mer på det. Då blåste det redan tämligen rejält. Såg över allas hovar och borstade av värsta rullningsdammet från våra. Nu var Mökkvi inte alls lika känslig! Konstigt, det där...

Grottade ner mig i soffan med kvällsmat och popcorn och glodde på TV. Gick ut en sväng för att se om något var på rymmen i blåsten.

Vid 23-snåret kom maken hem. Så åt vi lite, drack kaffe och tjôtade medan regnet smattrade mot rutorna och huset riste i blåsten ...
Hoppas bara hö-tältet står kvar imorgon...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jätte gulliga katter på bild.Visst är det underbart å rida på hösten,när vädret är ok.Men stackars dig.Ute i busväder å rumppan i högsta höjd,,rensar hagen.Å du blir kall och fryser.Klart att du förtjänar lite smått å gott i soffan.Oj det är inte bara k som har disskutioner med sin Häst*LER*

Anonym sa...

GUUUUD Va du är enveten/P.M.S.Kanske*LER*Pållarna behöver inte daglig motion/om man själv vill,,annan femma.Men se du enis/Bra om pållarna få lite vila i bland.Precis som du och jag och andra people behöver/i bland,phuu/weeiiiaaa.