lördag, oktober 04, 2008

Höhallshopmontage på hemmanet

Maken, min hjälte, sätter i jordspetten. Inte helt lätt att få det att stämma med hålen i ramen ...

Oväder på väg – men det här var bara det lilla ovädret ...

Strävsamt par med hopsatt skelett - i morgon åker duken på (om det inte är storm ...)

Montera mera
Idag satte vi upp vår fiffiga tälthall, som ska agera höförvaring i vinter. Mycket lättare och snabbare än att bygga en lada ... men lite lurigt ändå. Kan säga att hopsättningen av själva bottenramen var förrädiskt enkel. "Detta är snabbt gjort" tänkte vi. Men. Så kom vi till själva infästningen i marken... Man måste märka ut var spetten ska sitta, sätta i dem och sedan få dem att passa med de förborrade hålen i ramen. Inte en bit av en kaka, om man säger så. För alltid ligger där någon attans sten och tar emot när när spettet nästan är nere! Eller så kommer spettet i snett så det inte stämmer med ramen. Maken slet med detta under otidiga eder medan jag sorterade resten av rören i konstruktionen. När bottenramen väl var på plats var vi helt enkelt tvungna att stärka oss med en fika!

Ovädret kom ... och drog förbi!
Insåg under fikan att det var hög tid för kusarnas lunch, så jag gick ut i hagen med höpåsarna. Då kom vinden. Och jag såg de mörka molnen. Och skuren som var på väg. Jag hade ju läst att SMHI varnat för nästan storm i natt. "Nu kommer den", tänkte jag, och vi började plocka in alla tomma kartonger och annat "flygigt", så det inte skulle fara omkring i vinden.

Snabbade oss att sätta upp själva tälthalls-stommen i en häftig skur - som snart drog iväg! Och vädret blev klart och fint igen! "Det verkar inte bli någon storm", tänkte vi, när stommen var färdig och mörkret började smyga sig på. Vi tog in Vicky och pysslade om henne lite och såg om ett litet sår hon fått. Det är nästan helt läkt nu, fast hon fick det igår!

Nu kommer det riktiga ovädret ...
Vi satt framför TVn med magarna fulla av risotto medan vi hörde vindarna tillta utanför. Vid 23-snåret tog vi in våra pållar, pysslade om dem och tog in dem i boxarna. Där får de stå i natt. För det blåser allt mer. Och nu har jag hört några stygga småskurar. The storm is coming ...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad duktiga ni är!

Partille Zoo

Anonym sa...

Hur gick det med invigningen=)/YRV.