måndag, oktober 13, 2008

Lång dags färd mot natt

Bonden kör in en 230 kg-bal i "flaket". OBS! Att det står på marken!

Lille G tyckte bondens prydnadsväderkvarn var roligast!

Flak-nedsänkning! Så coolt!

Idag betalar man. För gårdagens aktiviteter.

För kl 9.30 igår mötte vi upp med Svågern och Svågerns son, lille G på 4 år, på Älvängens pendeltågsstation, för att fara åstad till Lidköping och hämta hö!

För några veckor sedan insåg jag ju att pållarna behöver mat även i vinter! Just då var det väldigt ont om "hö säljes"-annonser. Men väldigt många "hö köpes"- annonser. En av "mina" bönder hade slut på sitt och önskade lycka till att hitta hö... Panik! Då hittade jag den här bonden i Lidköping. Men han hade bara stora rundbalar, så jag insåg att nå't rejält behövdes för transporten!

Fiffigt då att Svågern i sitt jobb kan låna stora fina lastbilar och dessutom har körkort att köra dem! Så igår bar det av i en stor stilig lastbil! Har aldrig åkt lastbil förr - det var rätt kul. När vi närmade oss blev vägen mindre och mindre, Svågern mer och mer skeptisk och jag & lille G mer och mer åksjuka – men då var vi framme!

Enligt Bonden skulle balarna vara på ca 200 kg och 1,2x1,5 m i storlek. Kan säga att de var mycket större – och på 230 kg ... Medan jag passade Lille G (som hittade en prydnadsväderkvarn vars vingar kunde snurras - och därmed var sysselsatt – ity han hyser en oerhörd förtjusning för alla sorts propellrar) sänkte Svågern ner hela flaket - alltså lastbilen lyfte ner hela lastutrymmet på marken, som en container! Så fräckt!

Bonden hade en lastare och han, maken och Svågern lyckades knö in 7 balar! De är humongous, balarna! Så åkte vi hem via en fantastiskt smarrig burgare på Läckö-grillen (med rena och fräscha faciliteter också - det blir pluspoäng!) och lastade av. Tältet blev snart fullt, så tills vidare får två balar stå i ligghallen. Får hitta på en bättre lösning ...

K kom just när vi lastade av det sista i stallet, och även Vickys förra skötare med kompis dök upp, så där var fullt av folk och bilar och hunden Simba som gjorde sitt bästa för att vara så ivägen som möjligt! Förra skötaren travade och galopperade Vicky barbacka med enbart en en rem runt hästens hals! Jösses! Där ligger man i lä ... Under tiden tog vi höhämtare oss en välbehövlig fika, till Svågern åkte hem igen.

Då var det dags - att hämta halm i Sollebrunn! Det gick rätt geschwint att komma dit. Undertecknad backade släpet på plats - jag börjar få kläm på det nu! Eller som maken sa:
- Jag ser att du tänker, och sedan gör du rätt!

Vi lastade snabbt 32 balar på 20-25 kilo styck, och åkte hem i kvällsmörkret. Väl hemma, i halogenlyktans sken, knödde vi in halmbalarna runt allt vårt hö i tälthallen - för halmen skyddar höet mot fukt och mögelangrepp! Lite salt in emellan också. Så nu hoppas vi att allt hö ska hålla sig fräscht!

Jag backade släpet på plats på gårdsplan, och sedan var det dags för dagens ridpass! Vi red kadrilj barbacka i paddocken i 20 minuter! Roligt - men visst kände man sig lite schlitt! Så medan en lasagna blev klar i ugnen tog jag en snabb vända med dammsugaren i hallen för att kväsa hö-ansamlingen där, varpå jag duschade jag bort dagens damm och smuts ...

Stela och trötta avrundade vi dagen med att inta lasagnan framför "Ashes to ashes" och ett avsnitt "Comedy Store". Så var plötsligt klockan 01.00! Vi gick och la oss och somnade båda, tämligen omgående ...

Så idag - har man träningsvärk i hela kroppen!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Kul att se vad ni håller på med!

Anonym sa...

Visst är det skönt med lite träningsvärk=)Då vet man ju att det finns muskler man har men som vilat lite väl länge*LER*YRV.