lördag, augusti 09, 2008

Sturiga Ston och Surmulna mattar

Minutiöst mularbete - envisa Saga

Solen sken ute så jag passade på att börja dra stängseltråd till nya hagen. När jag var nere vid grannen, skulle de precis fika med Annika-grannen, så de vinkade dit mig och jag lät mig lätt övertalas att delta! Himla najs. Vi pratade inackorderingar i stall (ev ska vi få en), ridhus etc, så det var en produktiv fika. Gick med Annika-grannen hem för att få med mig lite papper, och fick på nytt träffa den bedårande 4-veckors Jack Russel-valpen. Sån rund mage!

Tiden går fort när man har roligt. Drog tråd till min rulle var slut och tog in Saga. Gårdagens pass hade gått jättedåligt, hon hade t o m konstrat i paddocken och jag fattar ingenting - på en vecka har hon blivit sur och störig. Var frustrerad och besviken efter passet. Som väl är skötte Mökkvi sig väl när jag red barbacka på honom.

När jag igår grunnade på varför hon blivit sådan fick jag lite teorier:
- Hon gillar inte nya sadeln?
- Hon är hungrig för betet börjar bli dåligt i hagen? (Jag har lagt ut hö nu och det går åt - tur nya hagen snart är färdig).
- Självklart är hon motsträvig för att Mökkvi inte är med.
- Ovanpå detta är hon nog inne i en "testa matte"-period.

Så denna dag tog jag Mökkvis sadel istället. Red lite i paddocken och hon skötte sig väl. Gjorde bara ett kort pass där för att bevara harmonin. Red ut en jättekort vända då hon skötte sig bra trots grannens fladdrande pressening. Det var bara på hemvägen. När jag skulle förbi vår infart. Icke! tyckte Saga. JO! tyckte jag ... Vi höll på ett tag och hon var så vansinnigt envis men jag får ju absolut inte ge mig. Hon backar när hon inte vill och plötsligt stod vi så att hon inte kunde komma hem om hon inte gick framåt. Men hon hade låst sig i sin envishet och vägrade gå fram.

Men så plötsligt
- gick hon fint fram! Red förbi infarten med 10 meter, stannade och klev av och berömde jättemycket. Bortsett från den diskussionen var hon definitivt mer medgörlig idag. Berättade för grannen och frågade hur länge de trodde hon skulle testa mig. En vecka trodde de. Får hoppas det. Jag har ju "vunnit" hittills men det är jobbigt!

Tog ett kort horsemanship-pass med en lite ointresserad Mökkvi sedan, innan jag gick in och tog en välbehövlig dusch!

Imorgon kommer maken hem. Bra, för det har blivit lite lite kramar de här dagarna!

Inga kommentarer: