tisdag, augusti 05, 2008

Smekmånaden över?

Som sagt - en häst som ska rulla sig ser lite ut som en sån där leksak med en figur på ett "podie" som viker sig i benen när man trycker på en knapp i botten ... här är Mökkvi på gång.

I morse vid 8-snåret släppte jag ut två ivriga pållar.
Det regnade lite men blötan lade sig bara som en dimma på mitt huvud - och på pållarna rinner det av, de har mycket fetare päls än jag - jag lovar! Vi har fått minst 50 mm senaste dygnet. Vattnet porlar i bäcken - den som bitvis varit helt torr är nu så full den kan bli!
Saga var lugn i morse men jag har märkt att hon tycker porlande bäckar är lite läskigt - och hon har ju bara varit här när bäcken varit uttorkad!

Så gjorde vi ett tråk - gick ned och kollade att vår krypgrund mådde bra. Och det gjorde den! Inga konstiga påväxter, torrt och fint, inga tecken på att där någonsin är kondens. Och det är ju bra! Inga spindlar (det är jag glad för som varken gillar trånga utrymmen eller åttabenta djur ...). Märkligt det där - när vi letade hus sa man att små spindlar inne i huset var ett sundhetstecken. Men finns det spindlar i grunden är det inte bra - hur kan det hänga ihop? Själv föredrar jag spindelfritt i alla lägen.

På dagens ridpass red vi lite cavaletti, runt koner och i labyrinter - stängselstolpar kan man ha till mycket! Pållarna var jätteduktiga, så vi avslutade med en kort uteritt. Vi red förbi bortre hästgården där det var full aktivitet, vi snackade med Annika-grannen, med våra närmsta grannar som också var där och med en tjej som vi ev kan rida dressyr för med våra pållar.

Många tror man inte kan rida dressyr med islandshästar - men dressyren är till för att mjuka upp och träna hästen och förfina samspelet mellan ryttare och häst - så det mår alla pållar bra av (och ryttare)!


Så red vi hem. Och jag beslöt att rida förbi vår infart med Saga - för att hon inte bara ska knalla hem automatiskt. Se - där fick jag lite att stå i! Hon backade och böjde sig, slog med frambenet och ville inte ge sig. Hon ville hem! Med draghjälp av en hundrastande granne fick jag iväg henne en bit, men hon började trilskas igen. Till slut fick jag med henne och efter 10 m skötsamhet klev jag av och ledde hem henne som belöning. Får nog träna det där lite varje dag. På sistone verkar hon lyssna mer på Mökkvi än på mig - och Mökkvi är också lite störig ibland.


Det sägs att när man köper häst har man alltid en smekmånad - hästen är snäll så länge den är ny och osäker, men sedan kommer en "test-period" när den börjar känna sig mera hemmastadd. Jag tror vi är inne i den nu. Det blir nog inga problem, vi får bara vara noga med att konsekvent inte ge efter och använda lite "trix" för att vänja av dem sådana dumheter.
De är inte elaka eller så - bara i lite "trots-ålder" ...

Efter ridandet och en fika slog hjälte-maken i de sista stängselstolparna till sista hagen och slog allt gräs där tråden ska gå, medan jag började sätta i isolatorer. Så tog batteriet slut i borrmaskinen! Det tog vi som ett tecken att det var dags att gå in och se på Midsomer Murders över en Lasagna ...

Inga kommentarer: