onsdag, augusti 06, 2008

En slitsam semesterdag för glada gräsänkan

03.30. Då ringde väckarklockan. Limousineservice (dvs jag) skulle köra maken till Centralen. Tåget kl 05.10 till Gävle kostade 200 riksdaler (!) i 1a klass i vagn utan mobiler och barn!! It's a bargain!

När man ska upp så där tidigt sover man dåligt. Och när man sedan kommer hem och lägger sig vid 5.30, i gryningen, är det också svårt att sova ... Vaknade 9.30.

En dryg halvtimme senare ringde Annika-grannen och frågade om jag var redo. Vi har talat några gånger om att ta en promenad för att reka om en ridväg funkar - en fin ridväg hon brukade ta kunde inte användas länge efter Gudrun och Per pga en massa stormfällor etc. Men nu kan man rida hela vägen! Vi gick från mig vid 11-snåret och var hemma igen ca 13.30. Tror att vi nog gick ca 7 km. Med paus för fika och små undanröjningar av hästfientliga grenar och småträd.

Mitt i skogen kom en nästan vuxen ormvråk flygande över oss - lite som i en skräckis - läskigt men fascinerande att se den på så nära håll. Efter promenixen var vi HELT slut! Jag fick beundra deras lilla söta Jack Russel-valp innan jag gick hem. 4 veckor var hon. Hur bedårande som helst och dun-mjuk päls. Ååååh, så söt!


Sedan åt jag lunch och vilade lite innan det var dags att motionera pållar. Tog Saga på den nya rundan vi hittade härom dagen. Hon var synnerligen motsträvig, vi hade nog 5-6 "diskussioner" på väg hemifrån och hon blev rädd för alla porlande bäckar, ett flyende rådjur och några gräsklippare. Jag vann varje dust men det var sååå jobbigt. Så småningom vände vi tillbaka och då var det minsann inga problem att gå fram. Klev av lite innan vår infart och ledde henne förbi infarten. Hon är inte lika bångstyrig när man leder - men visst ville hon hem. Så släppte jag henne i hagen och hämtade Mökkvi istället. Vi tog bara ett 15-minuters ledarskapspass - han ska skritta, stanna, springa med mig. Och han skötte sig utmärkt!

När jag var färdig med hästarna var jag helt slut - men med kylskåpet tämligen länsat fick jag åka och handla innan jag äntligen kunde sitta ner och äta. Var så vrålhungrig att jag åt mig så mätt att jag inte orkade några ostbågar till min "filmkväll".

Nå, det kommer fler. Nu regnar det igen. Ska göra det i några dagar, verkar det. Så jag får nog ta in pållarna några timmar i morgon så de får chansen att torka helt någon gång. Men nu blåser det i alla fall inte, det är ganska varmt ute och de har ju mat. Men oj vad det regnar!

1 kommentar:

Holmarna sa...

Jaha, då är vi rastafariänkor! Dock har vi ju fullt upp med både hästar och barn, eller hur? Vilken härlig dag du hade! Jobbig motionsmässigt dock. Kul att höra om hästarna! Kramar på dig!