söndag, augusti 03, 2008

En uteritt - mitt på dagen!

"Blir det nå'n betfor nå'n gång, då?"

Saga nöjd efter att ha rullat sig ordentligt

Mökkvi tycker också att gruset kliar gott i ryggen

Bäst att passa på mellan skurarna


Vid 14-snåret kom en skur. Efter den fick jag en vild idé. Tänk om vi skulle pyssla med pållarna redan då! Det var kyligt ute efter skuren och inga insekter! Så vi bytte till ridkläder och skulle gå ut - så kom en ny skur!

Men vi gick ut ändå och hämtade hästarna, och se, då klarnade det igen.

Vi red en ny tur idag längs en trevlig gräsbevuxen traktorstig. Turen skulle slutat i en "ögla" men tyvärr låg några stormfällda träd över vägen, så man kan inte komma runt. Men himla fint var det där, solen strilade ner genom lövverken på regndroppstyngda grässtrån. Då och då fick man sig en spontan dusch av trädruskor som skakades av vinden eller att man svepte till dem när man red förbi. "IIIH" tänker man då - men det var ju varmt ändå så det var bara uppfriskande.

Saga var framåt åt båda hållen. Lite stressad på hemvägen - kanske för att insekterna vaknat ur regn-komat då. Så när vi nästan var framme vid vägen började hon nippra sig, frusta och trixa och verkade riktigt rädd. Jag hoppade av och ledde henne och hon fortsatte vara nipprig, men jag fattade aldrig varför. Kanske kände hon lukten av något jag inte såg. Mökkvi var cool som vanligt.

När vi pysslat färdigt med pållarna tog vi oss en smarrig islatte på bänken framför huset. Makens snilleblixt att frysa kaffe i isbitar är genialisk - då kan man låta isbitarna smälta i kaffet utan att det blir vattningt - och så är isbitarna goda ...

Så tog vi våra målarpenslar och forsatte måla på allt det vita på huset, under taket, runt dörrar och fönster och jag började på verandan.

När vi avslutade var väl klockan ca 21. I vanliga fall hade vi fått börja fixa med hästarna då eftersom det varit den enda insektsfria och tillräckligt svala tiden. Jätteskönt att kunna ägna sig åt hästarna på dagtid! Jag älskar den här svalkan!

Inga kommentarer: