lördag, januari 31, 2009

Konsten att kliva över en häst - en spontan avstigning!

Det är ett märkligt uttryck: "Ljuger som en häst travar". Som jag förstår det, betyder det att den som ljuger som en häst travar, har väldigt lätt för att ljuga. Uppenbarligen hade den som myntade uttrycket inte islandshäst ...

Idag, efter en lång, skön, slapp sovmorgon då jag tog igen mig efter nattarbetet häromdagen, och maken från sin pågånde förkylning, gick vi till ridhuset! Vi började gå dit med kusarna, istället för att rida, när det var mörkt ute, eller halt på vägen. Men nu brukar vi föredra att gå, även om det är ljust och isfritt. För det har sina fördelar. Kusarna och vi blir liksom uppvärmda och lite "framridna" innan vi kliver upp inne i ridhuset!

Och idag bytte vi häst! Maken som är lite matt av sin förkylning och har ont i sin höft kan ha nytta av lite stillsammare ridning. Och Saga ökar ju inte gärna i ridhuset. Fast det har gått bättre de senaste tillfällena, för mig i måndags och idag för maken! Idag fick han fart på henne flera gånger, utan Mökkvi som draghjälp! Nu skulle ju maken ta det lugnt. Men Saga rör sig mjukare än Mökkvi, och är inte lika ohuggans bred, så hon var nog lämpligare för honom ändå.

Jag skulle rida Mökkvi. Och klev upp från pallen som jag brukar, för att inte sadeln ska åka på sniskan lika lätt. Satte foten i stigbygeln, balanserade upp överkroppen över hästen men lyckades på något vis göra detta för långt - så jag hasade över och av på andra sidan! Föll skrattande ner på spånet! För det gjorde inte ont alls, men det kändes väldigt fånigt. Första avramlingen från någon av våra hästar! Men inte Mökkvis fel. Han stod kvar där så snällt.

Väl uppe var det dags att träna honom. Bränna lite kalorier. I vänster varv vill han gärna böja sig åt höger och det är svårt att få ut honom på ridspåret. Jag trixade en del med det där. I höger varv skötte han sig utmärkt och man kan ganska lätt växla mellan trav och tölt! Men i vänster varv! Jag fick slita för att få honom ut på spåret och för att få honom att håll trav resp tölt. Men det gick till slut. Avrundade med galopp, som märkligt nog verkade fungera bättre i vänster varv (som är han svåra varv) än i höger!

Insåg att han var rätt andfådd sedan. Man glömmer ibland att våra kusar är långt ifrån så tränade som ridskolehästarna. Men vi klev av och gick hem med dem, så han hann hämta andan och spänna av innan vi ställde dem i paddocken med fleecetäcke och lite kraftfoder. De var inte så värst svettiga, men vi vill gärna att de är riktigt torra när vi släpper ut dem efter ett ridpass.

Så idag var vi båda nöjda med våra ridpass! Han har stor trav, Mökkvi, och är som sagt tämligen bred, så det känns i musklerna nu. Förstår att maken får ont i höften ..

Och den 16e blir det lektion! Vi såg på anslagstavlan i ridhuset idag, att isis-grannen bokat upp ridhuset till dess! Fantastiskt bra!

1 kommentar:

Anonym sa...

JaJa fattar inte riktigt det,ljuger som en häst travar.Hmmm,,måste ju va så att då ljugar man lätt/weird/tycker att det är bra med en promenad till ridh,lagom uppv,för pållarna,och sen hem kanon.Nämen Karo,uppsen ner på andra sida,låter som att det va jag*LER*Första avramling då bju man på tårta,,japp.Ja jag har tappat räkning på avkastningå avr,rekordet har nog jag i det;)Deras(pållarna)höger/vänster hjärnh,brukar vara att ena är mer arbetat än andra halvan.Därför är det så bra att man varierar/tränar båda lika mycke,den hjärnh,som är svårare för hästen å hantera riktigt tränar man upp med å rida så hästen kan jobba mer/så blir det bättre å bättre.Blandis är svagare på vänster,men det tränar vi på.Bättre bli det ju.Föressten va hade karo träningsv,,någonstans tro=)Kram K.