lördag, januari 03, 2009

Lat lördag i värmeböljan

I morse: två små pållar som inte låter nattsömnen störas av lite frost.

När frosten töar.

Undras om det röda är en lav eller en svamp?

Maklig Mökkvi

Solning med Saga

Blandis spanar in reserv-matte

I hästens öga - jag!

Maken ska på "killkväll" med svåger och små nevöer på Brännö idag, så han åkte vid 12-snåret. En stund senare gick jag ut för att se till pållarna. Nu var det plötsligt en plusgrad, så all den tjocka frosten töar bort och det känns som rena värmeböjan! Jag tänkte börja med Mökkvi, men han låg ner i hagen och gonade sig i solen så jag hade inte hjärta att störa honom. Jag tog Saga istället och band upp henne vid en stolpe i paddocken så att jag skulle kunna njuta av solvärmen samtidigt som jag skötte henne. De är ju så rena nu, så det gick rätt fort. Så släppte jag henne, serverade hennes betfor och en hink med särdeles fint grönt hö - hon får lite extra för hon är ju lite tunn.

Medan hon mumsade vände jag nosen mot solen, sittandes på vår pall i paddocken. När hon ätit öppnade jag paddockgrinden till hagen, men hon var inte intresserad. Hon kom och nosade på mig, rullade, stod och hängde och brydde sig inte om hagen. Blandis kom in en vända och kollade läget, så jag passade på att titta på hennes hovar och ben också.

Så småningom hade dock Mökkvi blivit nyfiken
, särskilt när jag gav Saga betfor ... Så jag tog in honom i paddocken och då gick stona ut i hagen istället, så Mökkvi och jag fick gosa ifred. Det är mysigt att ibland ha tid att bara vara där med kusarna. Inte göra något med dem, utan bara slappa tillsammans.

Då kom K precis samtidigt som ett sportflygplan passerade
över oss. Något av det triggade Blandis att galoppera omkring och skutta vilt, så K undrade om vi gett henne något raketfoder till frukost. Hon hade guddottern E med sig, så hästen borstades och sadlades för ridning medan jag fixade vatten och tvättade hinkar. Sadeln sitter ju så långt fram på stora hästar! Ser ju jättekonstigt ut! ;-)

De gav sig av mot ridhuset
och jag gick in efter att ha mätt upp hö. En snål vind hade börjat göra utevistelsen mindre angänäm, och solen skulle snart sänka sig. Och ikväll ska det mölas popcorn framför TVn!

Inga kommentarer: