onsdag, januari 28, 2009

Bollywood och Zollywood

Det visade sig under arbetsdagen att två av mina arbetskamrater skulle gå på samma italienska film som jag, på Filmfestivalen! Det var en hektiskt dag, men tack vare min kollega som fixade knäckemackor åt oss andra två, undek vi en akut hungersnöd, innan vi nödgades ta vagnen till Chalmers. Min kollega träffade en kompis på vagnen och jag träffade Maken vid bion.

Kanelin dröjde, och när jag ringde hörde jag en desperat röst som sa något om parkering. Så vi gick in och tog plats. Innan filmen hann börja kom dock Kanelin sättande, och filmen började. Vi hade varit lite sena in, så vi satt nästan längst fram. Obekvämt. Men filmen var ganska kort. Och väldigt charmig. http://www.filmfestival.org/filmfestival/info/sv/festivalprogram/programentry?filmId=164749


Efter filmen gick min kollega med kompis (som visade sig känna Kaneli - världen är liten!), men kompisen gav sin biljett till nästa film, Om Shanti Om, till min andra kollega som var med. Den filmen var också på Chalmers, så vi hade någon timme på oss att äta något. Köade på fiket för att få veta att mackorna var slut, gick till puben för att beställa mat men då visade sig "leveranstiden" vara ca 40 minuter och det hann vi ju inte så vi fick gå till fiket igen och nöja oss med Latte och Kärleksmums. Och jag som bara ätit en dyr Subway-macka till lunch! Dietesterna torde bäva inför slika dieter ...

Så bänkade vi oss för nästa film, en indisk Bollywoodfilm på nästan tre timmar! Man trodde man skulle somna, men icke! Så mycket färg och energi, en underbar blandning av sång och dans, komedi och tragedi, hjärta och smärta och parodi, ständigt gränsande till kalkon men fullständigt underbar! Kika på denna länk:
http://www.youtube.com/watch?v=dwwRe8K804Y&feature=related

Så med kroppen full av indiska rytmer, åkte vi hem strax innan midnatt. Hem till - Zollywood! (Zolly bor här och ibland gör jag små filmer på vår ridning ...). Så var det dags att se om hästarna! Upptäckte en decimeterstor fläck på Mökkvis hals, där han skavt av sin päls! Jag var övertygad om att det var pälsätare, en slags pälsätande löss. Men de ska synas med blotta ögat. Vi studerade fläcken och pälsen runt om med lupp, men hittade inte en tillstymmelse till löss ...

När vi lagt ut nattamat åt kusarna, fick katterna sin mat och sedan vi. Varpå vi äntligen kunde gå och lägga oss! Jag slöt mina blå runt 02.00 ...

Inga kommentarer: