fredag, januari 30, 2009

Fridsam fredag

Hittade ett SMS från gårkvällen från maken om att han kunde ta hästtjänsten på morgonen så att jag kunde sova! Han är snäll! Men jag hade ju inte sett det, och redan lagt ut frukost, vilket jag skrivit på en lapp på dörren. Så maken behövde inte ha någon hästtjänst.

Så jag sov länge. Hade ju en ledig fredag som kompenserade nattens jobb. Och slappade. Och pysslade om pållar. Red Saga lite i paddocken och sällskapade med henne. Det är så mysigt att vara hemma sådär. Ingen stress. Kunna sitta med pållarna och bara vara. Få en extra dag i dagsljus!

Maken hade frågat veterinären om fläcken på Mökkvis hals. Hon trodde att det antingen var allergi eller svamp. Ev rävskabb! Rävskabb kan sätta sig på människor och hästar, men eftersom vi inte är naturliga värddjur för dem, dör de snart ut och vi blir inte sjuka av dem. Min teori är ju att det är rävskabb. Räven låg ju i vår ligghall när Mökkvi var där! Nu har jag inte sett räven sedan det var så ohyggligt kallt (19 minusgrader), så han har nog strukit med.

Vi blev rekommenderade att tvätta med klorhexidin som är bakteriedödande! Kan säga att det går åt en hel del klorhexidin och det är knepigt att få in den till huden, för där är ju lite tunn päls kvar, ack så fet, så dropparna rinner gärna utanpå. Vi smörjer nu också med jodopax-gel. Super! Jag kan massera in det ordentligt på fläckarna så att det definitivt kommer åt överallt. Dessutom verkar Mökkvi gilla när jag kliar in det. Bortsett från fläcken verkar han inte alls störd av sin åkomma. Han är lugn och fin och kliar sig inte mer än normalt!

Saga verkar
inte alls ha drabbats, och det är bara smittsamt vid direktkontakt. Så håller man isär ryktdon, och inte klappar honom och sedan en annan häst, ska det inte vara någon fara. Har kollat med Ridhusgrannen att det är OK att vi är i ridhuset och med islandshästgrannen som vi ska gå kurs med. Ingen verkar bekymrad över detta, så det är skönt.

För vi vill ju gå vår NH-kurs nästa lördag! Dessutom har Isis-grannen fixat en islandshästinstruktör till måndagen 19 februari! Så vi blir tre som rider någon halvtimma var med instruktion! Ska bli skoj! Avslöjande! Och nyttigt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

16 Feb

Karos Corner sa...

Just det ja, 16 februari (förvirrad).

Anonym sa...

Visst är det skönt å gå upp på morgonen,tidigt;)Ja karo har en mycke snäll make.Karo snäll me.Yeeaa.Det är så skönt när man kan sitta å bara koppla av med sin pålle å bara få vara.Stress va e det=)Stackars rävar som e så gulliga.Det är ju bra att mökkvi inte störs av det.ÅÅÅÅÅ Han njuter när du smörjer in det/skönt,sluta inte,tycker Mökkvi.jodop,kanon.Om du vill kan du testa alovera salva bra mot svamp va jag vet.va bra att Saga inte fått det.va roligt att en islandsh,till i ridh.Det är ju som du säger ingen direktkontakt ingen fara.19 feb,,står jag på läktarn å kolla så du sköter dig Karo.SMILE.Avslöja,du behöver inte va rädd för de/men jag borde ju vara det men har inte vett till de;)Klart att ni ska vara med på NH.Det blir både nyttigt å roligt.JIPPI.Kramis K.