söndag, januari 18, 2009

Härlig helg!

Smäckra Saga - större än ett hus?

Mökkvi tycker: vaddå, jag fet?
(undras om Mökkvi och Kitty Jutbring har samma frisör?)

Senaste mode-nytt: The Hemman Hälsporre Inducing Casual Bauhaus Allyear Wear, ur serien "All the paints I have used on our houses" – jomän, så länge det inte är minusgrader, lerigt eller snöigt funkar de ganska bra. Om man inte har dem jämt. För då får man ont i hälen.

En helg bara för oss själva. Det är najs, när man nu är snuvad på sina lediga måndagar. Existensiell ångest drabbar mig ibland när jag tänker på det. Vår nya VD får minsann jobba 50%! Är inte den positionen viktigare än min? Men jag får inte jobba 90%. Närå. Bara för att hon har barn. Vi utan barn är helt klart diskriminerade - vi vill ha ett liv vi också! Jag är ju inte en av "de vuxna"på jobbet, inte chef och är inte gift med någon av dem, så mina chanser att få kontrakt på en 80%- eller 90%-tjänst känns väldigt små. Får se vad jag gör åt det. Så här kan jag inte ha det!

Men helg är trevligt. Igår red vi i ridhuset. K var där när vi kom så kusarna fick hälsa på varandra. Blandis skriade lite åt Mökkvi, de var ju lite ovänner innan Blandis flyttade. Men hon och Saga nosade länge och vänskapligt på varandra. De var såå söta!

Vi hade bytt häst så jag red Mökkvi. Jag gör det för sällan så jag har inte riktigt kläm på hans gångarter, men igår kom jag en bra bit på väg. Fick ordning både på trav och tölt även om jag tappade det ibland. Även en liten galopp! Maken red Saga som inte gärna ökar i ridhuset. Kanske bra denna gång, eftersom maken har en ömmande höft. Jag tror att han håller på att "tappa ett ben" så som jag gör ibland. Märkligt.

I morse hade jag hästtjänst. Vinden ven så det lät som värsta stormen, men när jag väl gick ut var vinden relativt varm. Några millimeter snö lyste upp hela hemmanet. Mökkvi lurades snabbt in i paddocken där han fick nöja sig med gult hö, medan Saga fick mumsa en massa grönt hö på andra sidan stallet. Veterinären tyckte det var viktigt att hon inte får mindre mat än innan, så nu håller vi isär dem frukost och kvällsmat, så ska väl Mökkvi tappa lite.

Medan jag lagade lunch var maken redig och fräschade upp ligghall och boxar med kalk och ny halm! Efter lunch tog vi ner en av de stora 230-kilos balarna från vår tälthall till stallet och stuvade om de två som är kvar i tältet. Där har blivit fukt! Antagligen är det de kalla veckornas frost som byggts upp på insidan och sedan smält. Men höet luktar bra! Nu har vi saltat det lite fuktiga och ställt det luftigt, så det ska nog gå bra. Dessutom är det "ful-höet". Det fina, dyra höet är OK och står i stallet nu. Det är inte så fuktigt där.

Så red vi en sväng i paddocken. Saga var idag ovanligt finurlig på att komma undan uppsittning. Jag rider ju barbacka i paddocken så när jag står på pallen och ska kliva upp går hon antingen bakåt eller åt sidan så att jag inte når att komma upp! Märkligt hur påhittigt ett djur med en hjärna stor som en valnöt kan vara! Jag fick gå av pallen och flytta med den några gånger innan jag lyckades kravla mig upp, och då gick hon surt och snabbt iväg så jag under vådliga krumbukter fick försöka hasa mig tillrätta och få stopp på henne. Men inte blev hon av med mig inte! Hon gick faktiskt ganska fint efter ett tag och skötte sig, så hon förtjänade trots allt sin betfor idag.

Inga kommentarer: