söndag, januari 25, 2009

Söta sturiga Saga snart Cirkus-student?

Stolly-Bolly-Zolly slits mellan sin jaktinstinkt efter något gäckande kryp och sitt missnöje med det blöta underlaget.

Inför ritt. Pållarna uppbundna i stallgången.

I mitten av veckan red vi i ridhuset. Saga var sturigare än någonsin! Ibland blir jag tokig på henne. Hon ville inte öka! Inget bra ridpass med andra ord. Det är då man undrar vad för idiot man var som trodde att man kunde ha häst! Samtidigt går det rätt bra på ridskolan. Hmm.

Igår red vi i ridhuset igen. Redan på väg dit började hon stura. Men så hände något därinne! Om det var hindren som stod uppställda där vet jag inte, men plötsligt gick det att öka i ridhuset och hon sprang på så fint både i trav och tölt! Hon bröt förstås innan jag ville det, men under passets gång, fick jag henne lite längre varje gång. Avrundade med en fin tölt just som ridhusägarna kom in! Trevligt att få sig en pratstund!

De bekräftade att det blir Natural Horsemanship-kurs om två veckor! Precis vad jag behöver! För jag tror Sagas sturigheter beror mycket på att jag är för "mesig", inte tillräckligt tydlig ledare. Det ska bli mycket spännande!

De har en whiteboard i ridhuset med meddelanden och kursförslag, och när vi skrev upp oss på NH-kursen, skrev vi upp oss på två ställen. Såg ut som att det var två olika NH-kurser och eftersom vi inte visste säkert att de skulle bli av, skrev vi upp oss på båda. Men igår berättade ägarna att den ena kursen är en Natural Trick Training-kurs! Vad är då det?

Jo, det är liksom cirkuskonster! Att lära hästen buga och bocka och göra konster. Det kräver en hel del lydnad och kan vara ett bra sätt att komma närmare hästen. För det bygger mycket på att kusen ska tycka att det är roligt också!

Huruvida det blir av är inte bestämt än, men det låter jättekul. Dessa kurser i kombination ska förhoppningsvis få den lilla sturiga att lyssna ordentligt på matte!

Fast när vi gick hem var hon lydig! Vi promenerade dem förbi vår infart och hon försökte inte ens vända in, även om jag märkte att hon tänkte tanken. Hon var helt enkelt lydigare på hemvägen än bortavägen! Och det är ju bra!

Idag tog vi en ridtur längs hemmanet. Lite knöligt är det, men mjukt och is/frostfritt. Så de fick lyfta fötterna ordentligt! Och jag kände genast hur Saga engagerade sig, samlade sig helt själv så hon bar sig med bakdelen. Precis det vi är ute efter! Hon är så duktig! När hon vill...

3 kommentarer:

Lola sa...

O va snällt sagt av dej..Kursen kommer kanske att bli givande för många, ialla fall får vi ju hoppas det. //Grannen

Lola sa...

Förresten på fotot ser inte alls Mökkvi fet ut.De är fina båda två.

Anonym sa...

Idiot du nääää,sto vet du väl hur dom kan vara.Tokig Karo rider på Saga som inte vill göra som Karo vill,kan vara att Saga känner att du håller på å bli tokig på henne,ingen bra dag kanske/bångstyrig Saga blir/kan bli så då.Ridskolan,Innstruktör,,mmmm,,ingen innstr,,hemma/kanske så.När saga bryter innan du vill det så ge inte upp få henne till å gå bara några steg till/så kanske hon förstår att jäkla det gick inte denna gång.Och så visa gör det när hon bara stannar när du inte vill/övning ger Karo till ledarn.Jätte bra med NH.Och Karo inte mesig.NIX.NT kursen blir av längre fram,,men jag rekomenderar inte det om man inte har många,många års erfarh,av hästar.Beteende,osv mycke som man borde ha kunskap i om man ska börja med NT.Visst är det kul men hantering av cirkusk,,inte lätt för en som inte har sååååååå mycke erf,av alla slags hästar.Nu vet jag ju inte hur/vad/svåra,lätta konster det blir.Få kolla å se hur det går till,,jag ska inte va med me älgen,,näää å hon kommer bli såååå ledsen över det;)Gick hem Saga går fint,äntligen på väg hem phu,tänkte hon kanske,,inte jobba i dag.Mer bestämd det kommer göra susen för dig å saga.Ledarn är ju du karo/saga testar å märker/övning,sen vet saga att du e led,Håller själv på med detta på Älgen enveten som bara attans men jag ger inte upp.Har ju sett hur fint saga går.Kan när hon vill,,stooooooo.Kram K.