måndag, september 15, 2008

Hejdlöst med höbestyr

Sömnig morgon i hagen ...

Kloklippardags på lilla fina Mozzy-fröken som inte sliter ner dem ute, som de andra gör.

Insikten ...
Insåg härom dagen att det var höst. Att betet börjar tryta. Att vi måste ha hö till pållarna i vinter. Mina två rundbalar jag köpte i juni har ju räckt hur länge som helst eftersom de betat. Men så har betet blivit klent och så kom ju Vicky som nästan äter lika mycket som våra båda tillsammans! Och våra är lite feta, men hon tunn... Plötsligt försvinner vårt hö i rasande fart!

Ringde bonden jag köpte av sist, men han hade slut på sitt. Önskade mig lycka till när jag skulle leta vidare...(uhoh). Så jag ringde och frågade Annika-grannen. Som trodde hon hade lite hösilage till mig. Men som kom över och skamset medgav att hon nog bara hade det hon själv behövde. Paniken kommer krypande ...

Söta Saga
Fick telefonnummer av Annika-grannen till en bonde i närheten, men han svarade inte just då. Så vi gick att pyssla med pållarna. Mökkvi var fortfarande grinig när man tar honom på magen. Så maken gick på promenad med honom, medan jag red N-rundan själv på Saga. Lite diskussioner på utvägen blev det, då hon ville vända hem. Men jag fick fram henne och hon travade bra och töltade bra och på den klättriga leriga stigen skötte hon sig utmärkt! Fick förstås brått på hemvägen och ville inte alls stanna och prata med grannarna där N-rundan slutar ... Men det känns skönt att det funkar med bara henne och mig igen. De två senaste gångerna vi var ute ensamma ville hon inte öka farten alls, eller så nipprade hon hela tiden. Idag var hon sitt fina gamla jag igen!

Högvis med hö
Ringde hö-bonden igen och fick tag på 400 kg hö! Men jag behöver ju 6 ton (jajamän)! Letade på höannonser på Internet. Väldigt många annonser handlade om folk som vill ha tag i hö! Väldigt få säljer... Paniken kommer krypande på nytt ... varför har jag inte tänkt på detta tidigare! Hittar en bonde i Alingsås med 25 fina hösilagebalar (lätt att lagra) och en i Lidköping med resten!
Bless the Internet! Men hur i all världen förvarar man 16 rundbalar hö så de hålls fräscha i flera månader?! Något att klura på ...

1 kommentar:

Anonym sa...

Välkommen till landet med hästar som äter hö=)Det är klart att innan man blir van med allt man ska tänka på,så blir man lite förvirrad.Och Vicky på detta,som äter för 2 st.Allt löser sig.Du å maken fixar ju detta kanon.Förvaring av hö balar,kan stå ute,med något över som skyddar mot regn./Kat.