måndag, september 22, 2008

400 kg hö ...

Frostig gryning

Dimman lättar med solens värme

Ronja. Tar upp mycket av fotänden av min säng ...

Mökkvi höjer på ögonbrynen.

Jomän, idag gick Mökkvi i vår modifierade paddockhage, med autogrinden mellan honom och en tuss hö. Jag ledde honom till grinden och lät den lösa ut. Man vet aldrig hur en pålle reagerar på sån't. Mökkvi höjde bara ögonbrynen och undrade vad jag höll på med. Vår hage-modifiering har lett till att han har en liten gräsplätt, så den har han mumsat på idag! Vilket föranledde att han struntade i sin hötuss innanför autogrinden. Nå, han fattar nog den dagen det goda gräset är avbetat...

Strävsam städning.
Insåg att jag måste städa. Booooring! Bara läsa mail först. Men nu - nej jag kollar att jag har hö-pengar först - nej, en slurk kaffe till. Kommer ibland på mig själv med att göra dumma småsaker istället för att bita i det sura äpplet, och göra det där tråkiga! Det gör sig ju ändå inte själv! Nå, jag dammade och torkade och fejade och dammsög hela huset - och sedan var jag i farten! Fortsatte med att städa vår stökiga veranda!

Kvinnor kan backa med släp - med lite hjälp.
Vid 17-snåret gav jag mig av mot bonden här intill för att hämta hö. Var dock inte beredd på infarten, så jag råkade pipa förbi! DOOH! Måste hitta en vändplats där jag inte behöver backa med släpet ... Och då dök där upp en stor grusad vändplan! Gud hör bön! Väl hos bonden blev jag ombedd att backa in i hans lada... Jag började själv och det gick rätt bra, men för det sista finliret gav han mig instruktioner så jag lättare kunde trixa mig in. Det gick! Så gick han upp på höloftet och kastade ner balar som jag bar till hans våg. Vi mätte upp 100 kg. Så bar vi in dem i transporten. Och sedan mätte vi upp 100 kg till på vågen. Och sedan tog vi dem till släpet. Snacka om slit och släp! Efter en halvtimme var släpet knökfullt av 400 kg hö!

Körde den korta vägen hem, och precis som jag lyckats backa intill stalldörren (alldeles själv, jajamän!) kom K&E! Som på beställning! De hjälpte mig lasta av så det var snart urlastat och
K städade upp allt höspill! Gick hur fort som helst! Underbart! Nu slipper pållarna svälta! Höet såg fräscht och gott ut också!

Så körde jag undan släpet och backade in det på sin plats, snyggt och prydligt - getting the hang of it, slowly ...

1 kommentar:

Anonym sa...

Karo det vet du väl,,att kvinnor kan mycke,inkl,backa släp/k.