måndag, september 08, 2008

Dagen då inget blev som det skulle

Ledig måndag för mig! Satte in en fiskgratäng i ugnen till lunch, och under tiden flyttade jag släpet. Lyckades faktiskt backa det på plats! Fick hålla på en kvart - men ändå. Lyckades även lossa det från bilen. Glad och nöjd gick jag till huset för att äta min färdiga gratäng, men tänkte - jag hämtar posten först. Upptäckte hur varmt det var. Så jag tog av Vicky täcket. Så upptäckte jag att det var en massa flugor på pållarnas ansikten. Så fick jag ju hämta flughuvorna. Och då upptäckte jag att vattenkaret var lite tomt. Så fick jag fylla på det.

Äntligen fick jag äta! Sedan gick jag ut till Saga och tänkte mig en tur på N-rundan. Det var länge sedan vi red ut bara hon och jag och då var hon så nipprig. Då hade hon tappat en sko! Jag tog en promenad med henne längs den mjuka traktorstigen vid Torpet, så det blev väl rätt OK ändå.

När jag släppt Saga i hagen upptäckte jag att Mökkvi hade massor av styngflugeägg på benen. Blev stående länge med att plocka bort dem.

Satte sedan upp vår IVAR-hylla i stallet, och började måla. Då mörknade himlen och åskan dundrade i fjärran. Så jag gick ut för att ta på Vicky täcket, eftersom det skulle vräka ner när som helst. Då ville hon inte ha täcke utan gick iväg, hoppade och busade. Just då kom K&N med Ks gud-dotter E. Så jag avbröt mitt täckestrubbel. I samma ögonblick kom de första regndropparna, och snart vräkte det ner. K&E hämtade in Vicky och blev genomblöta själva på kuppen.

Så kom maken hem och såg om sin Mökkvi medan Vicky torkade i boxen och jag målade. När maken var färdig med sitt, skulle K&E tränsa och sadla Vicky. Men tränset var i delar och det är inte helt lätt att sätta ihop. Stackars Vicky, vi var 4 stycken som testade hur det skulle sitta och fixade och donade innan vi fick ihop allt rätt.

Så gick jag in för att laga mat - och då hade maken redan svängt ihop en fläskpannkaka som var nästan färdig! Underbart!

Efter fläskpannkaka, höutläggning och kaffe skulle jag leka med min dator. Då hittar den inte hårddisken! Bara för att ett pyttelitet strömavbrott stängt av den tidigare idag! Går inte att reparerera med min "reparations-CD". Och jag har ju en massa bilder på den! Går säkert att rädda om man lämnar in den , men man är ju nervös. Hatar den gamla harven. Morr, morr.

2 kommentarer:

Holmarna sa...

Kram på er allihop! Vilka vackra bilder ni tar på hästarna. Och Katarina- du är en utmärkt skribent! Skriver väldigt närvarande och har ett fint flyt i dina texter. Kramelikram.

Anonym sa...

Det är tur att Vicky vet hur sin Matte kan vara.Lite snurrig i bland.Men det löste ju sig efter mycke om å men=)K.