lördag, september 20, 2008

Coola kusar en lovande lördag

Vicky njuter i den varma septembersolen!

Saga är sömnig!

Mökkvimule och Saga

Äntligen en riktigt bra dag!
Maken sköter all morgon-hästtjänst nu eftersom jag kommer få ha den de 6 dagar han är på Island... så jag fick sova länge och ostört! Maken hade låtit stona gå i en annan hage med lite mera gräs några timmar på förmiddagen. Nu flyttade vi tillbaka dem för att vara rädda om deras magar. Mökkvi på bantningskur i paddocken surade för att inte han fick vara med!

K kom tidigt och såg om Vicky. Hon hade med sig lilla hunden Simba som var lite försiktig runt hästarna - vis av skadan sedan en incident med en hästspark...

Medgörlig Mökkvi
Vi har inte vågat rida Mökkvi på sistone när han varit så känslig. Absolut inte velat spänna på någon sadel. Men idag var han bara känslig precis längst bak på sin betesbukiga mage - dvs inte alls där man sitter på honom... Så jag tog mod till mig - jag skulle rida barbacka. Maken lånade Saga - vi vill ju att han rider mycket nu så han är i form till Island!

Maken kastade upp mig på Mökkvi, och se, det gick riktigt bra! Han såg lite sur ut i traven, men det gör han ofta. men det var inga problem att rida honom! Maken red ut en kort tur på Saga, som skötte sig väl. Så idag var vi glada med våra pållar båda två! Kändes skönt efter denna jobbiga vecka! Kändes skönt att Mökkvi inte är riktigt så aggresiv längre. Han är nog på bättringsvägen!

Förberedelser för vintern.
Efter pålleriet målade maken ligghallens insida, medan jag knåpade ihop en automatisk grind med taljor och distanser och grejor. Den ska sitta på vår minirasthage - så kan man spärra av den och lägga ut hö, som hästarna inte kommer åt det förrän timern dragit in grinden! På så vis kan de inte möla i sig allt hö på en gång. Himla fiffigt. Och det funkar! Det blir också lättare att ta in och ut hästarna ur hagen, fastän Mökkvi går i paddocken. En produktiv och bra dag helt enkelt!

1 kommentar:

Anonym sa...

hahahaha.Menar du att E kastade upp dig på Mökkvi=)Stackarn(Mökkvi)han är väl inte aggresiv,,har ju ont,ont.Klart han blir bra,tålamod./K.