onsdag, augusti 03, 2011

Lång dags färd mot semester!

Uhoh!

Fast där var lite marginal. Lite. Väldigt lite.

K'achita tycker det är tråkigt att misse smiter iväg från hagen hela tiden.

Den här äcklingen hänger i sitt nät utanför fönstret om kvällarna. UTANFÖR, som väl är...

Ca 6.30 var jag vid jobbet, efter att ha lämpat av maken på Centralen till hans tidiga tåg mot Gävle och sedan reggaefestivalen i Uppsala. Men – var får man tag på sin morgon-latte vid den tiden? Oron steg till jag insåg att gamla Tintin (restaurang/café) numera heter något med 24-7 och har öppet jämt! Så jag gick dit och köpte min latte och en smarrig räkmacka till lunchen, innan jag gick upp på kontoret för min sista arbetsdag innan semestern!

Jag hade hunnit allt jag skulle göra. Alla servrar var städade. Bordet städat. Alla jobb gjorda, inklusive interna. Alla mappar i ordning. Alla backuper hade fungerat. Och jag såg fram emot att gå kl 15.00, med kundernas välsignelse. Kollegan, som ska ha jour torsdag/fredag (dvs ha semester men vara tillgänglig för jobb om Kundén hör av sig) ringde och frågade hur jobbprognosen såg ut – och jag kunde meddela att allt var lugnt!

Det skulle jag aldrig ha gjort! Plötsligt rasslade det till i mailboxen och jag fick 4 akut-jobb som behövde bli färdiga NUUU! Så jag jobbade som en iller, hann med allt så långt jag bara kunde, och kom inte iväg hemåt förrän vid 18.30, när alla tidrapporter och löneunderlag och viktiga mail var skickade. Och så förvarnade jag kollegan om att det nog blir jobb i alla fall...

Jag är så glad att jag stod på mig mot chefen och vägrade ha jour, utan valde att jobba "på riktigt" istället! Jag har nog haft 70% jobb-beläggning (från kund alltså!) under de här 13 dagarna, och de 70% har ju varit fördelade över tiden, i väntan på korrektur och beslut. Så "håltimmarna" emellan har jag kunnat nyttja till att städa på servrar och göra viktiga backuper. Jag har gått någon timme tidigare några dagar, men jag har verkligen inte haft mycket "inget att göra" tid. Så min lösning istället för jour blir ju win-win för alla – Kundén kan alltid snabbt få tag på hjälp, jag får sen och sammanhängande semester och alla andra på kontoret kan ha en i princip ostörd semester! Intressant att kontoret klarar sig i 13 dagar med bara en originalare. Ingen annan funktion på kontoret skulle kunna tillhandahålla den servicen...

När jag väl kom iväg åkte jag för att shoppa mat inför min gräsänkehelg på ICA Focus – de har alltid lite skojigare sortiment där. Och dyrare ... Men det är ju lite roligare att handla där. När jag kom ut och gick mot bilen parkerad mittemot ingången, stelnade jag till. En tokstor fransk husbil stod parkerad alltför nära bilen! På håll såg det verkligen ut som att den hade backat in i bilen, men när jag kom dit var där lite marginal! Och inte en endaste repa! Blev så ohyggligt lättad!

Åkte hem och kom till Älvängen, när det plötsligt blev rejäl kö! Olycka, frågade jag mig? Men det var en avstängning av 45an! Trafiken leddes i stället förbi en del av 45an, in via Älvängen, där det också är vägarbeten och därför väldigt dåliga, skumpiga och håliga vägar. Dels såg där ut att vara en rondell i vardande men jag anade också att en av de enorma prefabricerade gång-glasövergångarna som folk ska kunna gå över 45an i, skulle sättas på plats.

Fick stanna och tanka för det var helt klart inte bränsle nog i tanken ens för att ta mig den sista milen hem. Men så kom jag hem, och katterna kom och mötte mig och jag gladdes storligen åt svalkan som hängde kvar efter ett åskväder och att det nu äntligen, äntligen var dags för s e m e s t e r! Frihet!

Inga kommentarer: