måndag, augusti 29, 2011

Hemmadag med mycket åkande.

Saga på kliniken. Boxarna är gjorda för lite större hästar ...

10.45 stod Saga och jag redo på Ale Kliniken.
Veterinären bad mig promenera med henne och sedan trava lite – och hon rörde sig bra! Så tog de bort gipset och tyckte Sagas hov såg bra ut. De karvade bort lite till för säkerhets skull, men infektionen verkade vara borta! Eftersom det var så nära ballen (ja, det heter så längst ned på baksidan) var hon fortfarande lite öm där, så hon gipsades igen för att hoven skulle få stöd och avlastning medan den hårdnar.

Maken höll benet medan en djurskötare gipsade. När vi tackade för oss sa han att det bara var ett nöje med sådana patienter! Lilla Saga stod faktiskt och nästan somnade när de höll på. Kanske för att jag smekt henne i örat, som vi lärt oss på alpackakursen ...

Kylskåpet ekade ovanligt tomt så en shoppingtur till Älvängen var nödvändig. Där skulle jag även hämta ca 60 kvm markduk. Jag oroade mig för hur man får plats med så mycket markduk i bilen. Men den är ju tunn och vikbar, så det blev en behändig tuss som bara var att knô in i bakluckan! Med lite ankarspik och byggvinklar också, är vi nu beredda att få klart "skalet" till vår ligghall! Takplåtarna kommer nog i veckan.

Gipsad hov på Saga innebär ännu en vecka i "torrboxen". Och vi som nästan hade slut på hö och halm! Jag har ju "bokat" både och, hos en bonde och lyckades ordna så att vi kunde komma och hämta ett lass redan under kvällen! Det var lite Tetris-känska när bonden, maken och jag knödde in 30 balar halm och 30 balar hö i släpet (de sista 5 hamnade i bakluckan på bilen). Ekipaget var tungt på vägen hem...

Inga kommentarer: