onsdag, augusti 24, 2011

Hos veterinären!

Jag fick tid hos veterinären kl 13, fast just då såg Saga mycket bättre ut! Men väl på plats hittades en liten hovböld, som dock hade öppnat sig lite så svart sörja kom ut. Därför hade Saga blivit mindre halt av sig själv. Veterinär och hovslagare skar bort allt det infekterade och sjuka, och sedan gipsades hoven. Saga fick bandage utanpå och en silvertejpsula. Turligt nog hade jag en "gummi-sandal" till henne hemma som jag kunde ta på. Det är viktigt att silvertejpsulan inte går sönder.

Om hon nu tvunget skulle skaffa sig hovböld – varför gjorde hon inte det i veckorna som varit? Vi skulle ju iväg och fira bröllopsdag och på alpackakurs kommande dagar. Med gipsad hov måste hon ju stå torrt i boxvila och äta hö, istället för att gå i blöta hagen och beta gräs.

När vi kom hem flyttade vi mellanväggen i ligghallen, så alpackorna fick en mindre del, och Saga en större. Jag uppdaterade bädden så den blev lite fräschare, och installerade en automatgrind i ett hörn. För oss blev det nu ännu lämpligare att T lånade Mökkvi, för då hade hon ju anledning att komma hit var dag ändå, och kunde fodra Saga när inte vi var hemma.

På kvällen kom T och jag visade mina arrangemang med automatgrinden, så att T skulle kunna lägga upp frukosten innanför den, redan kvällen innan. Tur vi har T!

Inga kommentarer: