tisdag, november 30, 2010

Akta dig för Alafors!

Så koseligt!

Syskon.

När man tar av mot Alafors i rondellen får man göra en gir som känns olaglig, följd av en ny gir, bort mot en snäv kurva som är sorgfälligt utmärkt, för att sedan inse att det inte är en rondell man kommer till utan bara vägar runt om en återvinningsstation. Tämligen förvirrande med andra ord. Nu med all snö blir allt än mer förvillande. Men jag tog mig till veterinären där för att införskaffa foder åt katterna.

Jösses vad de äter nu! Jag börjar ana att de äter en hel del gnagare om sommaren, för nu går det fort en stor påse kattmat! Och detta trots att de mest ligger inne och slappar...

Hur som helst körde jag snart tillbaka mot 45an, då jag i den dåligt märkta kurvan såg en bil stå halvvägs ner med ena sidan i ett dike, med hjulen spinnande i fruktlösa försök att backa tillbaka. Jag parkerade min bil så ur-vägen jag kunde och klev ur, men då var föraren själv redan urkliven ur bilen och pratade i sin mobil. En annan kvinna stannade också och snart fick vi veta vad som hänt. Föraren trodde att hon körde in på en väg, men det var bara spåren efter arbetsfordonen som kör där för vägbygget. Där är som sagt dåligt skyltat, så jag kan förstå henne, men hon hade tagit kurvan alldeles för snävt. Fler bilar stannade, inklusive en kille som tydligen var brandman och antagligen van att kalkylera risker. Vi insåg att ingen av våra bilar skulle klara att dra upp hennes bil, så en dam gick iväg till en lastbilsförare en bit bort och bad om hjälp.

Nu var så många på plats att hjälpa kvinnan, som dessutom kände henne förstod jag, så jag körde iväg. Just när jag skulle upp mot krönet till rondellen kom en lastbil dundrande mot mig på den smala passagen. Så jag fick tvärstanna! Lastbilen passerade utan incidenter, men än en gång var jag glad åt dubbdäcken – dels för att jag kunde tvärstanna sådär, dels för att jag kunde börja köra uppåt igen på underlaget av hårt packad och ganska hal snö. Snart nog var jag hemma i tryggheten!

Men det är uppenbart att man ska akta sig för Alafors!

Inga kommentarer: