måndag, november 08, 2010

Irritationsmoment

Stilton i motljus.



Matningsdags för alpackorna!

Maken gymnastiserar Mökkvi.

Vi hade insett att däckbyte på Volvon var ett måste. Yr.no visade att det skulle bli snö. Men däckbyte är ju så trist! Då ringde de från Posten i Kungälv och frågade om vi kunde hämta vårt stora kolli idag, för det fick inte plats. Med andra ord hade alpackagrindarna kommit! De är i och för sig ganska höga och breda, men på kanten är de ju tunna. Men som de uttryckte sig, anade jag oråd och trodde att de kanske låg i någon stor otymplig kartong eller nåt.

Väl där visade det sig, att de bara var fastsurrade, liggande på en lastpall. Så vi tog loss dem och bar in dem i släpet, och sedan lastpallen. Lastpallar är alltid bra att ha. Vi gjorde lite andra ärenden, innan vi åkte hem. Då hade redan en stor del av dagen gått. Två timmar till solnedgång. Så vi började med att byta däck på släpet. Då hade muttrarna rostat fast! Maken drog, men muttern gav sig inte, däremot en adapterdel till vårt spärrskaft. Maken åkte och köpte en ny i Älvängen, av vad vi trodde var bättre kvalitet. Men den gick också sönder ...

Misströstan! Nu kunde vi inte använda spärrskaftet! Maken gav sig på Volvon istället, med den lilla fälgkorsvarianten som finns i bilen. Och det gick bättre! Snart nog hade maken bytt alla Volvons däck, medan jag mockade, bytte vatten etc. Så gick jag in för att fixa mat – så bytte maken på släpet också! Maken är min hjälte!

Så idag hann jag inte ut och rida innan mörkret föll, vilket först kändes irriterande. Fast efter 5 dagars ridning är jag ju faktiskt lite mör ...

På kvällen staplade jag det sista av veden. Och därmed var vi beredda på snö!

Inga kommentarer: