söndag, november 21, 2010

Styltor, besök och en lömsk våg ...

Matningsdags!

Proud redheads!

Idag var det töigt och snön ännu mera fästig under hästarnas hovar! Särskilt Sagas små hovar. Medan maken tog Mökkvi på promenad, lös-travade jag Saga lite i paddocken. Hon var mera normal idag. Så satt jag upp och skrittade två varv. Egentligen vill jag inte rida henne när hon får styltor, men jag behövde sitta upp igen – för jag gjorde inte det igår när jag ramlat av. För det är sant som de säger – man måste snabbt upp i sadeln igen. Så lite nervös var jag. Men idag var hon som vanligt!

Vid 13-snåret kom Kaneli-kompisen med sambo och toksöta vovven! Hunden fick inte vara med hos alpackorna, men hon var nog nöjd med det. En olycklig stöt från ett elstängsel gör att hon numera är lite tveksam till utevistelse i närheten av staket ... Vi åt lunch och Kanelis goda kanelbullar! Sedan blev det mys i soffan framför en brasa och med katter och en hund som både är nyfikna och lite nervösa på varandra och spanar in varandra på avstånd.

Gårdagens incident har bekräftat en teori jag haft ett tag, att jag kanske borde dra ner på Sagas betfor. Jag har räknat foderstat igen och inser ju att foderstaten hon gått på har gällt en häst som rids mycket mer och som är för smal. Men nu med all snön så kan jag ju inte rida ordentligt, pållan är nu mera normal i hullet, hon hade stått inne i box hela natten och sedan blivit pigg av snön! Så där har vi krutdurksförklaringen! Hon var ju stollig förra veckan på lektionen och har varit ovanligt hispig på sistone. Så nu får hon ingen betfor alls! Får se om hon blir normal igen ...

Ett annat mysterium är också löst. Vår säck med kraftfoder till alpackorna börjar redan bli lite tom, fastän den borde räcka i 2 månader till! Insåg i veckan att vår hushållsvåg inte är känslig nog! Mäter jag på vår brevvåg – blir 100 g mycket mindre .... Detta innebär att alpackorna fått för mycket kraft (så känns de stabila också) och Saga fått för mycket betfor ... Så stolligt kan det bli! Inte underligt att pållan blir konstig! Värsta sockerkicken! Så nu mäter vi allt på brevvågen istället. Nu borde det blir rätt ...

Inga kommentarer: