tisdag, november 09, 2010

Vinterväder!


Missarna envisas med att tro att de vill ut. Men snön är inte populär.

Det var alldeles vitt ute, när väckarklockan ringde! Eftersom jag trodde snön skulle komma först under dagen, hade hästarna inte täcke på. När jag gick ut för att ge dem frukost, fick jag knappt upp stalldörren på grund av blåsten, och pållarna var täckta med snö! Så jag tog in dem och borstade av snön, och la på täcken. Någon timme senare släppte jag ut dem igen, innan vi åkte till jobbet. Det var täckes-premiär för Saga!

Efter jobbet åkte jag till ridskolan. Sista biten går längs en slingrig väg där väghållningen inte är så bra ... Så där var jag hemskt glad att vi bytt till vinterdäck! Lektionen gick jättebra på fina skäcken Lappi som bl a galopperade som en vind!

Väl hemma igen, visade det sig att täckena hade gjort nytta. Ingen av hästarna var spända i ryggen och båda var torra och fina! Vi får helt enkelt se till att hålla Mökkvi varm. Saga är ju inte så känslig, men med dagens ihållande blåst och snöande, så var det nog skönt med täcke för henne med!

Maken hade chillat med alpackorna i ligghallen, de hade legat ner lugnt och fint där, fastän maken var där! Skoj att de är så trygga med oss!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja det är skönt med hästtäcken på känsliga hästryggar när vädret är som värst... men alpackorna, de har ju så tjock tät ull då där kommer inget oväder in.. knappt man kan komma in med fingrarna fast man pressar.... hälsningar Ylle