torsdag, juli 03, 2008

Råttfångaren Ronja!

Ronja och hennes råtta (bilden blir större om du klickar på den)

Ronja i stiligare sammanhang!
Hon är vår hjälte! Hon är grönögd, har för många tår, är förfärligt söt och är en sann jägare! I kväll när vi var färdiga i stallet kom hon gående med något stort i munnen! Trodde först det var en sork, men det var en tvättäkta råtta!

Nu vet jag syrran blir nervös - men det behövs ju inte - för vi har ju Råttfångaren Ronja! Råttan var stendöd. Zolly har börjat jaga möss, men tyvärr har hon inte vett på att ha ihjäl dem. Tycker inte om att se dem skadade. Ibland skickar vi Ronja på dem, att avsluta arbetet ...

Idag "jagade" jag Saga igen. Hon reagerar mer om jag "morrar" åt henne. Hon är märklig. Jag jobbade henne från marken i tränset sedan. DÅ var hon jättefin.
Så jobbade vi med Mökkvi. Jag gjorde en stilig "join up" med honom, och Maken tränade honom med träns. Så vi var väl rätt duktiga idag, alla fyra.

En gigantisk broms och en gigantisk, fet, getingliknande sak surrade runt oss. Bromsen landade kort på min tröja. Jag lovar, varje fasettöga var minst 3-4 mm!
Huvaligen! Nå, hästarna var lugnare än vi när de stygga insekterna cirklade runt oss, så det är ju skönt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nu vill jag snart läsa om när ni gör nåt annat med era pållar ;) Man kan löshoppa, tömköra, longera, ut och promenera i skogen, markarbeta på tygeln, bada, förutom att rida förstås, hihi. Bara ett litet tips.
Kaneli
som löshoppade min duktiga pålle häromdagen. Kuligt tyckte han :)

Anonym sa...

markarbeta på tygeln gjorde vi ju senast i gårdagens inlägg. Så har vi ju bara jobbat med dem i ett par dagar också. Det skall nog hinnas med ;-)
/erik

Karos Corner sa...

Håller med maken ;-)
Vi markarbetade ju på tygeln igår!

Vi ska reka ridvägar med grannen på semestern!

Just Saga har blivit bättre av att tränas att "bli jagad" de senaste dagarna, eftersom hon inte beter sig riktigt som väntat - men det tar sig. Hon HAR blivit mer uppmärksam på mig och mer lyhörd. Och tillitsfull.

Anonym sa...

En katt som Ronja behöver ni, nu när hästarna kommit till gården och därmed foderspill=mat till mössen. Men se upp så att hon inte tar levande möss med sig in!
Vi ses snart!
Purr Syster