tisdag, juli 29, 2008

Byte av pållar

Idag blev de brydda, våra ögonstenar, när jag tog Mökkvi och maken Saga. De såg lite skeptiska ut, men skötte sig väl. Maken har kanske suttit sammanlagt någon kvart på Saga innan, och jag har bara ridit Mökkvi i sammanlagt någon timme tror jag.

Det är kul att känna skillnaderna. Vi red i paddocken och sedan ut en kort bit. Kan säga att Mökkvi blir mycket piggare på hemvägen ... Tränade att rida förbi vår infart när vi kom hem. Han konstrade lite men gav med sig. Så vände jag och red förbi igen. Han ville vända upp men gick lydigt framåt - så 10 meter bort stannade jag och hoppade av. En belöning för gott uppförande.

Stackarn omsvärmas av hästflugorna - av någon anledning föredrar de honom framför Saga. Det är bara dem som kan få honom ur humör. Och man kan ju förstå honom. Skulle önska att det blev kallare så att våra pållar fick vara ifred för alla flygfän.

Vår nya dekokt är nog rätt bra ändå. Det blir i alla fall färre flugor och bromsar. Fast hästarna luktar lätt vitlöks- och rosmarin-marinerade ...

Inga kommentarer: