lördag, juli 26, 2008

Längtar till tisdag ...

En ost i osten - Mozzarella

En Ronja i garderoben - observera "osten" i spegelbilden

Det är verkligen inte mycket fart på hemmanet nu. Katterna sover större delen av dagen, och blir aktiva mest om natten. Pållarna står i skuggan i den lilla al-skogen längs bäcken och störs av de värmeälskande flugorna, och jag håller mig inne och surar och lider. Man kan ju inte göra nå't överhuvudtaget utomhus innan kl 19.00 pga den äckliga hettan.

Idag åkte vi och gjorde ärenden på Hornbach, Biltema etc, med hopp om att de skulle ha en bra luftkonditionering, men den dög inte. Åkte in till sta'n och åt på Pizza Hut där det också var för varmt. En kort stund inne på Åhléns var det svalt nog. Men jag vill inte bo där hela semestern! Och så mycket folk på sta'n! Trängsel och hetta - hujedamej. Tror jag svettats oavbrutet i ett dygn nu!

Oförstående käcka människor föreslår att man ska åka och bada! Men det kan jag ju inte göra 14 timmar om dygnet (de som är för varma för mig). Det är säkert algblomning i närmsta sjö, annars är det badgästblomning där och det är inte mycket bättre. Dessutom misstänker jag att Svenska Strålskyddsinstitutet skulle ha synpunkter på om jag exponerade mina bländvita ben med stick i cyan och magenta på allmän plats.

Jag vill ju pyssla med pållarna! Måla huset! I dagsljus! Men det är ju omöjligt! Ska vi rida får vi göra det tidigast kl 20.00 för att inte vi och pållarna ska bli tuggade på av insekterna!

Enligt SMHI ska det bli regn på tisdag! Längtar! Hoppas det blir början på en svalare period. Jag hatar verkligen sommarvärmen innerligt.

Idag kom Ronja upp på ovanvåningen och låg bakom TVn och "kroade". Lite konstigt tyckte vi. Till vi insåg att hon hade en död mus med sig ... Vi uppskattar hennes jägarinsatser, men föredrar att troféerna lämnas utanför.

Men med denna hetta måste man ju ha öppet överallt jämt. Jäpp, hettan är källan till allt ont!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Syster!
Instämmer helt och hållet! Värmen är olidlig! Jag kan inte ens pussa mina pojkar, för de är så varma!
Men håll ut, sådan här värme brukar inte hålla i sig särskilt länge i det här landet!
Mycket varm kram från Syster