söndag, juli 27, 2008

En klibbig dag

Mökkvi studerar intresserat grannens kor
Saga har glömt korna till förmån för vägrenens gröna gräs ...

Idag lyckades vi sova hyfsat länge och läsa tidningen vädigt noga. Rediga maken gick sedan ut ett pass och rensade sly i hettan, medan jag nogsamt undvek utevistelse utan invigde en gardinstång! Nämnda gardinstång inköptes i herrens år 1988 när jag flyttade hemifrån. Den sattes upp i lägenheten, men det kom aldrig upp några gardiner. På 12 år ... Min syster har häcklat mig för detta, men jag inser att jag inte gillar gardiner. Jag vill kunna se ut ordentligt. Men nu - är det sommar och hett. Så idag åkte gardinstången upp i sovrummet, och jag klippte till mitt blå gardityg till lagoma bitar, och voilà - nu har vi gardiner! De behöver förstås kantas (sömnad är inte min starka sida) men duger så länge till att blocka ut otäcka solen och ljuset. I morgon kan man kanske sova riktigt länge, för det går ju ändå inte att göra nå't innan 17.00.

När vi pausat med lite TV och det kanske svalnat en halv grad ute, fortsatte maken med slyröjandet och jag pillade maskeringstejp från fönstren. Får säga att klistret fortfarande är väldigt klistrigt för det är synnerligen bestyrsamt att försöka befria sig från bortpillade tejpbitar.

Pållarna tog vi bara på en promenad idag. Klockan var väl 21.30 och fortfarande kretsade en massa jobbiga flugor runt dem och det var alldeles för varmt. Värdelösa sommar. Så när vi gick nedför vår uppfart blev båda plötsligt 5 cm högre - visade sig att grannen släppt ut sina kor! Så vi gick dit med pållarna för att de skulle få sig en närmare titt. Vi vet ju inte hur pass vana de är vid kor. Hästarna glodde på korna. Korna glodde tillbaka. Sedan fick Saga syn på det goda gräset i vägrenen och glömde bort allt annat.

Sedan grillade vi korv och hörde hur grannen födelsedagsfirades. De verkade ha himla kul. De var i sitt nybyggda stall med det splirrans nylagda plåttaket - en perfekt festlokal! Själva drack vi vin medan mörkret föll och alla tre (3) katterna rumsterade uppe på kullen! Äntligen svalt! T o m lilla mes-Mozz börjar bli utekatt nu!

Jag vill ju rida ut på Saga. Men det är så synd om dem nu när de hela tiden irriteras av insekter och med mig på kan de ju inte komma åt dem alltid - måtte det bli rejält svalare snart. Då försvinner helikoptrarna (de gigantiska hästflugorna) och sannolikt bromsarna också. Och vi orkar mer.

Inga kommentarer: