onsdag, mars 31, 2010

Bestyr med djur

Maken skulle minsann ut på galej, så vi planerade att jag skulle ta emot hovslagaren kl 18.30 för Mökkvi. Tyckte ju enfaldigt att jag kom iväg från jobbet i tid. Men så var där ju ett litet vägarbete vid Ullevi så det blev kö för alla som skulle svänga höger och tvingades köra över refugen ... Och kö på E6. Och kö där 50-tons-stenen fallit vid Surte (fast nu var vägbanan fri där tycktes det – med stora lagningar ...). Så jag kom hem 18.20!

Rusade in genom ytterdörren varpå Stilton snabbt smet ut och gömde sig utom räckhåll under verandan. Upptäckte en läbbig lämning med ursprung i någon ände på någon katt, på dörrmattan så jag bara fick slänga ut den på gräsmattan. Lade hela påsen med kylvaror jag köpt på lunchen i kylen – för jag hann inte packa upp. Bytte kläder och gick ut för att hämta Mökkvi. Som stod längst bort i en lerig hage och var måttligt intresserad av att komma till mig självmant. Så jag klafsade ut och hämtade honom. Fick kratsa hovarna 2 gånger med en hov-diskning emellan, innan de var någorlunda rena.

Turligt nog var hovslagaren lite sen – hon kom precis när jag var färdig med Mökkvi. Så hon skodde om medan jag skötte Saga och diskade hennes hovar. Och vi småpratade, vilket alltid är trevligt. Hon har tretton valpar schäfer/jämthund och undrade om vi var intresserade... Hade gärna haft hund, men det får bli när man har mer tid och inte jobbar jämt. Vi har ju fullt upp ändå.

När jag släppt ut Saga var det dags att sko Mökkvis bakben, och eftersom han har lite dålig balans, stod jag vid hans bak för att ge honom stöd. Han "faller" liksom sakta bakåt efter en stund, fastän han stått bra länge. Det är en märklig häst. Men skoningen gick bra och snart åkte hovslagaren.

Men var var Stilton? Jag ropade och letade men fick gå in och äta. Gick ut igen och se, då dök han upp! Efter 4 timmar! Detta var ju hans första utevistelse här hos oss, så jag såg framför mig hur han rymde från sina fräsande systrar tll sitt gamla hem i Tuve. Men så var det inte. Han kom tillbaka! Hel och ren fast ganska blöt. Och tok-kelig! Så han känner sig nog rätt hemma här ändå. Pust!

Inga kommentarer: