söndag, april 04, 2010

Vårvindar friska och pålla som nippra i påskhelgen

Stilton – på väg ut mot nya äventyr.

Narcisserna på gång!

Och snödropparna!

Fem dagar ledigt. Underbart! Dessa nyttjas bäst med att sova ganska länge (å, vad jag älskar att sova länge på morgonen!), rida och sköta sin häst, kanske göra nå't litet nyttigt och sedan slappa. Aprilvädret slog till rejält – sol och regn om vartannat och en enveten blåst.

I fredags åkte vi till MediaMarkt som hade 20% rea långfredag och påskdagen. Lämpligt, eftersom vi behövde en ny tvättmaskin! Den gamla är nog 10 år nu, och roar sig med att bara dra in och släppa ut sköljvatten och "fastna" i sina program. En förslagen säljkille fick oss snart att inskaffa en Whirlpool med kapacitet för 8 kg tvätt (bra till hästtäcken etc). Vi köpte oss varsin elektrisk tandborste på ett erbjudande också – så nu ska gaddarna bli riktigt rena!

Maken installerade och snart gick första tvätten. Kan säga att när den förra maskinen centrifugerade, skakade hela huset, fastän den stod på "mjuka fötter". När vi bodde på Wadmansgatan kom den ibland och mötte en i dörren för den skakade så. Den här hörs knappt. Utan de mjuka fötterna. Så vi är glada och nöjda!

Igår var det påsklunch för oss och svärmor hos svågern i Askim! På vägen dit hälsade vi på Irrevirre med sin lilla familj i lägenheten mitt i Göteborg. Lilla 9-månaders-tösen var så glad och energisk hela tiden. Och har en liten mjuk söt mage ... Min mage är också mjuk. Varför är den inte lika söt? Den är förstås inte så liten ...

Väl i Askim blev det små parma-lindade melonbitar i solen på uteplatsen, sedan gick vi in och åt lite ägg och sill-baserad förrätt, i väntan på den smarriga lammsteken. Trevligt sällskap och otåligt barn som hittade sitt påskägg och åt ivrigt. Lillekillen var inte lika glupande, men fick en schysst sockerkick ändå. Barn blir ju liksom mera energiska av socker och godis. Innan den katastrofala dippen. Själv får jag bara den där dippen efteråt. Är inte det orättvist?
Det är ju jag som behöver den där extra energin!

Väl hemma fick jag för mig att jag skulle horsemanship-träna Saga. Borde ju fattat hur det skulle gå när jag såg alla påskeldar längs vägen. För Saga var ofokuserad och orolig, och nipprade mer allt eftersom påskfyrverkerierna började smälla, mer och mer. Ett ganska rejält fyrverkeri bortåt Älvängen fick både henne och Mökkvi så oroliga att de knappt gick att få kontakt med. Saga lydde mig, får jag väl konstatera nöjt. Men hon hade inte all fokus på mig. Och ville springa iväg, men jag tvingade henne att lyssna. Så man får väl vara stolt att man ändå kunde hantera pållarna trots fyrverkerierna. Kan de inte uppfinna tysta fyrverkerier? Tror inte djuren skulle bli så rädda då. Och själv gillar jag inte heller att de smäller så högt.

Idag red vi lägre N-rundan med extrarunda. Saga nipprade idag med, sannolikt pga blåsten. Men vi vågade oss på en galopp ute på betesängen och Saga for iväg som skjuten ur en kanon, så jag fick ta stödtag i manen. Hon har så explosiv galopp på något vis. Fort gick det, men hon lugnade sig i alla fall ganska snart. Väl hemma tränade jag lite horsemanship med henne och hon svarade mycket bättre än igår.

En lurig katt kretsar runt vårt hemman och bråkar med våra katter. Zolly kom in alldeles tufsig häromdagen. Vi försöker jaga bort honom, men han kommer ständigt tillbaka. Evil cat! Nu är Stilton ute för tredje gången. Nu är man lite mindre nojig när han dröjer kvar ute. Sist han var ute, var han ute i 13.5 timmar! Förstår han inte att matte blir nervös! Nu hyser jag tillförsikt om att han kommer tillbaka. Bara inte den stygga katten ger sig på honom.

1 kommentar:

Anonym sa...

trodde du had blitt med sparris så var det bara narsisser.