söndag, mars 07, 2010

Solig söndag med vårtecken

Ronja på "lav-berget"!


Denna skojiga bägarlav växer på bergsidan uppe på kullen. De där röda plupparna verkar vara ett "vårtecken" för jag har inte sett dem om sommaren. Men jag får tillstå, att jag vet väldigt lite om bägarlavens kärleksliv.

Lav och mossa på bergssidan.

En sömnig fluga knatade omkring på snön. Som om den inte hade det jobbigt nog, kom Zolly och lekte med den ...

Solen sken hela dagen! Men visa av gårdagens uteritt, gick vi till ridhuset idag. Där var grannen S och red till ridhusägardotterns häst. Han protesterade och sparkade lite bakut, men hon red honom så fint och fick pli på honom. Hon är väldigt duktig på dressyr! Så medan hon travade honom i mycket kort, taktfast trav, red vi ökat tölt på långsidorna med våra lurviga små hästar! Det var lätt att samsas om utrymmet, och vi var alla färdiga när nästa bunte på 4 ryttare kom. Så det var fullt ös i ridhuset idag! Och vi behövde ju träna – i morgon blir det lektion...

Saga gick på bra idag! Kanske för att jag skärpte mig mer än vanligt, för vi hade ju publik i ridhusägaren och hennes dotter ... Maken kände sig mindre nöjd. Märkligt med ridning. Ena gången går det jättebra och man blir jättelycklig, nöjd och glad och känner sig världsbäst, och nästa gång går det inte alls och man funderar på varför man rider alls när man nu är så kass på det. Fast det är vi ju inte. Det bara känns så ibland. För att lära sig att rida islandshäst – det tar 300 år, säger de...

Väl hemma och efter all pålle-skötsel gick jag och fotade mina bägarlavar igen. Då kom grannens T på fina Eyglo och vi pratade en god stund. T sa att hon kontaktat en sadelprovare från Härnösand, som jag vet att kaneli-kompisen anlitat och varit mycket nöjd med. Lustigt, för vi var redan inne på att kontakta henne själva. Sagas sadel har en tendens att glida både åt sidan och fram, och jag tror att jag själv lätt faller framåt i den. Jag och maken bytte sadlar ett tag, men nu när Mökkvi är smal passar hans sadel honom bra. Men Sagas passar nog inte henne lika bra. Det funkar ganska bra med en anti-slip-gelpad. Men jag vill ju att det ska bli riktigt bra. Så det ska bli intressant, när hon väl kommer.

2 kommentarer:

Frod sa...

Ronja ser ut som ett lodjur på bilden där hon sitter på lavberget!

Maken (till fräckhet) sa...

Idag sa grannen att hon sett lodjursspår här, men det var kanske Ronja då?