måndag, augusti 24, 2009

Vild och vacker hos veterinären



Mozzy nosar på en larv. Hon lät den strax vara ifred - tror håren kliar eller sticks eller nå't.

Vi var tidigt på plats hos veterinären igen. Saga gick på lätt som vanligt. Så vi fick vänta på vår tur. Otåliga Saga var lite nipprig och hälsade alla hästar hon såg med ett lågt gnägg. När veterinären väl kom, fick jag trava henne lite så de skulle se hur hon rörde sig. Men då blev hon genast sprallig och skuttig, men jag kunde ju "plocka ner" henne. Veterinären beslöt dock genast att sedera henne lite inför att de skulle jobba på hennes hov.

Så fick hon sin spruta och efter ett tag stod hon och hängde. Hela förmiddaggen gick då veterinär och de två hovslagarna diskuterade, gjorde i ordning hovarna, smidde en hel cirkulär sko åt henne, la bandage och gav oss instruktioner om eftervård. Så hon var helt pigg igen när vi skulle hem. Vilket är bra, för är de sederade finns risken att de inte kan hålla balansen i transporten.

Hennes böld har läkt fint. Nu har de fyllt hoven med silikon, och själva hålväggen är fylld med en tjärmassa som hålls fast med bandage. Var tredje dag ska jag plocka ur massan, göra rent och fylla på med ny och lägga nytt bandage. På så vis ska hornet kunna växa sig starkt och hårt under 10 dagar. Sedan, om en del av hornet växer för mycket, måste jag såga bort det!

På eftermiddagen och en god stund på kvällen jobbade jag hemifrån, för vi har mycket att stå i på jobbet. Jag hade ju varit borta hela förmiddagen.


Hade hoppats kunna släppa ut Saga i hagarna igen, men bandaget måste hållas torrt, så hon får fortsätta stå i sina boxar. Och hon får inte få för mycket utrymme heller, för då kanske hon börjar busa runt! Hon får inte tappa skorna på 5 veckor ... stillsamhet är av nöden.

Inga kommentarer: