tisdag, augusti 11, 2009

Pyssel med pållar

Bandageavtagning och gipsade hovar.

Saga på torra 5x5 m. Litet, men det är utomhus i alla fall! Så hon kan kika på Mökkvi och grannhästarna.


Mökkvi i jämfotahopp.

Jomän, Saga står ju i box nu, och måste fodras fyra gånger per dag! Med blött hö, varför maken hade lagt höet i blöt innan han åkte till jobbet vid 7-snåret. En timme senare var jag uppe och fodrade. Blötläggningen får bort sockret ur höet, vilket är bra. "Snabbt" socker är inte bra för kusarna heller ...

Mökkvi fick också blött hö. Den senare ska nu tas över till betet på andra sidan bäcken, där det knappt finns någon klöver. Och så får han stå inne på nätterna, och i paddocken några timmar om dagen, för att banta och sällskapa Saga. Idag hällregnade det, så de fick stå inne till 14.00-utfodringen.

Med Mökkvi i hagen fixade jag en liten rasthage åt Saga. Den får vara högst 5x5 meter! Så det var lite pyssligt. Sedan vågade jag inte ta ut henne i den. Regntunga moln hasade omkring ovan oss. Skulle det bli fler skurar? För hela dagen var ömsom hällregn, ömsom strålande sol. Och ibland både och ...

Det klarnade mot eftermiddagen, så jag äntligen kunde ta ut Saga. Men först skulle jag ta bort bomullsbandaget över såren där de satt bedövningar etc. Och ta tempen. Saga var så otålig på att få gå ut så hon knappt kunde stå still! Och så lite antibiotikapasta på konstiga såret på bogen. Därmed får hon inte användas till människoföda! DOOH - där försvann mitt argument att om hon är olydig blir hon hamburgerkött ... Och hon hörde ju veterinären, så jag kan inte ljuga för henne ;-)

Hon lugnade sig när hon väl fick komma ut i lilla rasthagen. Hon går bra, fast tycker nog det känns lite märkligt med gipset och galoscherna. Framåt kvällen gick jag med henne i 5 minuter, och hon var mer avspänd än på länge. Pigg och ingen tvekan att röra sig sidledes. Så skönt! Hon verkar inte alls ha ont!

Maken kom hem lagom till jag skulle rida Mökkvi barbacka. Maken höll koll på att jag fick till gångarterna rätt och det gick faktiskt ganska bra. Sedan försökte maken lösgaloppera honom. Men han har svårt för galopp på volten, Mökkvi. Oftast blir det små skutt istället ... Men några språng blev det.

Inför natten fick jag ta av Sagas konstfullt påflätade galoscher, rengöra dem och kolla att gipset var helt. Galoschen satt stenhårt! Visar sig att tejp- och gipsrester fäst i botten, men vi fick loss galoschen utan att få med oss allt det andra som väl var. Och så på med dem igen!

Inga kommentarer: