måndag, augusti 03, 2009

Groda som hoppar och häst som haltar

Se så fin teckning den har!

Grodan. The frog. Die Frosche. Frosken. La grenouille. Ett djur med skojigt namn på många språk!

Vårt hus och kameran anas i grodans öga!

Maken rensar i grönsakslandet.

Gick upp tidigt idag för att hinna kolla Sagas hälta innan telefontiden hos veterinären - samma sak fast inte lika mycket hälta. Ringde veterinär och fick tid på torsdag morgon. Vilket är ett krux, för då är jag ensam hemma, och de ville att man var två, ifall hästen behöver röntgas. DOOH!

Nå, jag låter henne vila, och ser hur hon är i morgon. Tror nog hältan går över av sig själv till på torsdag, och då kan vi lika gärna boka om till en ny tid nästa vecka när maken är hemma igen. För jag vill kolla upp det. Min teori är att nedförsbackarna tar väl hårt på henne någonstans, kanske i armbågen. Hon har inga svullnader på lederna, ingen feber och inga synliga skador. Båda hältorna har uppstått efter klätterturer. Däremellan har hon varit helt utan hälta.

Hon verkar i alla fall inte ha jätteont. Hon går nästan normalt ibland. Det syns mest vid sidledes rörelser och på små, små volter. Så hon får gå och slappa i hagen där underlaget är mjukt, till vi kommer till veterinär och får det utrett. Så trist. Jag är inte så jätteorolig för det. Men man funderar ju.

En liten ljusglimt - inom ett dygn har vi sett tre grodor! Jag älskar grodor! De ser så dumsnälla ut och hoppar skojigt. Man kan helt enkelt inte bli annat än glad av en groda!

Inga kommentarer: