torsdag, juli 02, 2009

Rådjur och regnskur

The moon, the mist and the Mökkvi.

Måne över stallet!

Min ögoninfektion är betydligt bättre, men tidvis "grusar" det lite ändå. Har solglasögon på mycket, för att slippa drag i ögonen från bilens AC, och så är det ju lite skönt att det inte är så ljust ... Och så slipper folk bli förfärade över mina ögon-rödor. Funderade på att hänga utanför Elite Plaza med mina solisar, och se om någon skulle tro jag var en kändis. Jag är attans cool i mina Oakleys!

Ännu två dagar med olidlig hetta på jobbet. Jag tidvis lätt illamående av värmen. Så less! Hur någon kan gilla detta är utanför min förståelse!

Så vår strategi har varit att komma hem, äta och se på TV till 22-snåret då vi gått ut till pållarna. Red N-rundan i onsdags medan solen dalade. Två rådjur busade långt ute på en åker vid ridhuset. Så sött! Och så spanade vi på grannens islandshästar. Ingen ny fölis ännu. Men den andre kom kavat fram och kikade på oss! Vi avslutade med en galopp uppför branta backen och Saga lade verkligen i femte växeln! Jösses, vad fort det gick! Efter tjurrusningen steg vi av våra lite kollriga kusar och ledde dem hem. När vi passerade vinterhagen stod ett rådjur där och åt, alldeles nära oss. Han tittade förstrött på oss, men visade inga tecken på oro!

I torsdags satt jag och halvsov i bilen hem, då maken sa att han hade en överraskning åt mig. Jag tittade upp och såg några enstaka regndroppar på rutan. Så kom den ! Skuren! Det bara vräkte ner, så vi kunde knappt se ut trots att vindrutetokarna gick på max! Några minuter senare - var det uppehåll igen! Men temperaturen hade sjunkit med flera grader och jag kände mig genast lite lycklig! Vi tränade NH med pållarna i skift, medan den andre plockade giftig sprängört. Vi har en del, men vi börjar ha koll på den nu.

När jag skulle byta vatten åt pållarna, hittade jag en skogsödla i vattnet! Trodde först den var död, men när jag skulle ta den, simmade den raskt iväg! Jag fick tag i den och skulle släppa den på marken då den plötsligt släppte sin svans och ramlade ner, och smet in under badkaret! Jag vet ju att de kan tappa svansen, men jag trodde att man var tvungen att dra i den då. Jag rörde den knappt! Svanstippen låg och vred sig en god stund. Märkligt, det där!

Kvällen var härlig. Änligen lite svalt. Och när solen sjönk dansade dimmorna över hagarna i månens sken. Så vackert!

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis i efterskott! Hoppas ögonen blir bättre snart, man e ju inte så snygg med röda ögon heller.Kan ju tävla med a lagarna om vem som har rödast ögon. Nej skojade bara..Krya på dig.//Grannen