söndag, juli 12, 2009

Halt häst, svägerskefirande och entomologens paradis

Annorlunda flug/getingvariant i tistlarna

Hotfulla moln över hemmanet

Denna blåmetalliska filur kallas av någon anledning guldfluga

Märkligt flygfä av Stealth-typ
(klicka på bilderna så blir de större)

I fredags red vi ut på N-rundan för att snoka på föl. Saga kändes lite snubblig, men när jag samlade henne gick hon fint och jag tänkte inte så mycket på det. Vi kom hem och sadlade av, och när jag ledde ut henne i paddocken haltade hon jättemycket! Maken ledde runt henne en stund och hon haltade mindre, men hon var definitivt halt! Och jag hade ridit på henne! Känner mig som en ond matte!

På lördagen tittade vi bara till hästarna, men maken ledde runt Saga för mig. Nu var hältan knappt synbar, som väl var. Och vid två tillfällen under dagen såg vi henne frivilligt galoppera iväg i hagen utan problem. Så vi kunde lugnade åka till svägerskans 41-årskalas i Askim, i ett stor partytält på tomten. Jag vann dragningen om vem som skulle få dricka vin, så maken fick hålla sig nykter. Det var hur som helst himla trevligt med en massa nya bekantskaper och en mycket god buffé!

Idag söndag är jag pigg och rask trots fest (Resorb gör susen). Maken red ut på Mökkvi både F- och N-rundan! När han kom hem hade han tappat en sko! (hästen alltså, inte maken).

Medan han var ute longerade jag Saga lite. Idag kunde jag inte se någon hälta alls! Hovslagaren är inbokad på tisdag som tur är. Saga har en kombination av hålvägg och lång hov, och jag tror att det är därför Saga är lite snubblig och kanske hade hon vrickat sig lite härom dagen. Jag har undersökt henne noga dessa dagar. Hoven känns inte varm, hon har ingen feber och inga svullnader. Nå, jag tänker inte rida henne förrän hon är omskodd. Och så kan det kanske vara bra med lite extra vila efter hältan, trots att hon verkar bra nu.

Vattnet rinner bra i bäcken nu efter två dagars rejält regn. Nu blir det lite varmare igen men fortfarande bara runt 20 grader och ostadigt väder. Så ser en bra sommar ut för mig! Och nu frodas tistlar och hallon och allt möjligt och med dem alla lustiga insekter. Inte mindre än 5 olika arter trängdes på en tistel idag. Så vi har entomologens paradis här nu!

Inga kommentarer: