söndag, april 12, 2009

Vart tog våren vägen?

Saga sömnig efter ridlektionen.

Zolly och jag

Maken värmde upp med Mökkvi i paddocken innan ridlektionen, för att få Mökkvi mjuk och fin, medan jag gjorde i ordning Saga. Så red vi bort till ridhuset där M väntande. Hon håller ordning på oss och såg till att vi fick hästarna att gå i form. Mökkvi hittade sin trav idag tack vare uppvärmningen!

Maken tycker det är orättvist att Saga hittar rätt i gångarterna så snabbt. Jag är avundsjuk på att Mökkvi alltid ökar när man ber om det. Saga trilskades några gånger idag, men när jag fick igång henne gick hon som tåget.

Hm, jag har inte NH-tränat på länge. Det känns som att jag behöver göra det ganska ofta för att påminna henne om vem som bestämmer.

Imorgon kommer Ronja äntligen få gå ut! Hon är synnerligen missnöjd med husarresten. Men nu är svansen nästan i topp, och såren har inte blivit infekterade och hon verkar inte öm. Men antibiotikan, den får vi hålla på med en vecka till. Tur hon är så pass snäll ändå! Hon har tytt sig till mig extra mycket på sistone. Trots att jag varit "elak" mot henne. Tur att hon inte är långsint ...

Det var ju hur varmt som helst idag! Jag som såg fram emot en lång vår, och så är det plötsligt sommar! Men med lite tur blir det snart kallare igen. Så håller vi kanske fästingar och flugor stången ett tag till.

Plockade alsickeklöver idag. Bara små, små blad har kommit upp, men med deras hjälp hittar man rötterna, som är rätt lätta att dra upp nu innan annan växtlighet fått fart. Men det tar på ryggslutet att stå dubbelvikt i hagen. Ujujuj. Mycket kvar i hagen är det. Får ta lite var dag framöver. Så ska vi nog kunna minska beståndet (Alsickeklövern är ju inte bra för hästarna, men man vet inte riktigt om det är själva klövern, eller en svamp som gärna växer på den, som är boven i dramat).


Inga kommentarer: