söndag, april 26, 2009

Horsemanship deluxe och brandrök

Zollygos

Idag var vi bara tre på Horsemanshipkursen. Instruktörs-J sa att det var rätt vanligt att folk droppade av, särskilt mot sommaren. Har svårt att förstå det. För det känns väldigt nyttigt. Och det är ju mycket arbete bakom att få hästen så lyhörd som vi vill. Så nu får man hoppas att där blir en gång till den 16 maj. Annars får vi nog vänta till hösten. Stön!


Fördelen var förstås att det blev många "hands-on" övningar där vi fick prova, veta vad som vi gjorde rätt resp fel, och prova igen. Lite tricks för sturiga pållar ... Men Saga var duktig. Vi ledde dem genom små "korridorer" av två parallella hinder, och skulle stå på samma ställe utanför korridoren hela tiden, medan vi lotsade dem fram och tillbaka genom korridoren. De gick fram så fint, hästarna.

På kvällen tog jag bilen till Grimmered till en slags möhippa för en tidigare arbetskamrat, som planerat att i hemlighet smita iväg och gifta sig i New York! Jag kom fram vid 19-snåret, då jag smög in till de andra tjejerna som smugglats in medan vårt offer stod i duschen.Vi var 8 tjejer i en blandning av svägerskor, barndomskamrater, systern och jag. Offret togs till köket och vi gick fram en och en mot dörröppningen och sträckte fram bara handen - så vårt offer skulle gissa vems hand det var. Hon lyckades klura ut detta imponerande många gånger! Lite bubbel (ytterst lite för bilburna mig), jättegod catering-mat från Sofina och trevligt sällskap! Och plötsligt var klockan 01.00!

Körde några av tjejerna till sta'n och sedan hem. Kände mig lite frusen på vägen hem i bilen, så satte igång värmen i bilen. Kände snart hur det luktade bränt. Trodde det var damm på bilens värmeelemet, eller var bilvärmen nu kommer ifrån. Blev ännu oroligare när jag kände en riktigt stickande brandlukt, men insåg snart att det inte var bilens värme, utan att det måste brinna någonstans. Såg dock inget. Men jösses vad det luktade brandrök! Otäckt mycket! Kom hem sent, men maken var uppe. Vi somnade 2.30...

Inga kommentarer: