lördag, februari 07, 2009

Hoanden på hemmanet och en vit häst i hagen?

I onsdags kom snö. Ett tunt lager. Undertecknad tänkte nöjt, att det inte gjorde något att det var kramsnö, för pållan har ju snösulor! Det har däremot inte makens pålle, så man oroade sig för att han skulle ha snöstyltor under hovarna. Det hade han. Lite. Men Saga. Hon hade mera styltor! Trots sulorna! Gula och gröna (fram och bak) och hårda är de och gör uppenbarligen inte sitt jobb! I hästägare - köpen icke dessa! Jag har beställt från Hööks. Sådana som jag är van vid sedan mina medryttaredagar.

Sagas stylta lät sig icke heller kuvas så lätt, utan både maken och jag fick försiktigt gå loss med hammaren, för den satt stenhårt! Till slut lyckades maken kväsa den, och de andra mindre klarade jag själv.

Igår fick vi våra bensinkort! Beställda enkom för att överlista de onda myntapparaterna vid Hedens parkeringsplats, som gärna kräks ut alla 54 mynt man lagt i, när man bara skulle fylla på med ett till! Kortet funkade utmärkt i morse! Slut på samlande av guldmynt och därmed ohyggligt tung plånbok!

Efter en nipprig dag på jobbet slank jag inom ICA för att säkerställa helgens gräddbollstillgång,
köpa mig en gratäng och liten stödmåltid innan hästpysslet. Träffade grannen där, hon som ordnat ridinstruktör! Och hennes dotter som ska delta i samma NH-kurs som vi imorgon. Grannen frågade om jag läst hennes mail och log lurigt. Det hade jag inte. Vi pratade där en god stund, men icke att hon röjde vad mailet handlade om!

När jag kom hem var det dock skötsel- och matdags för pållarna. När jag hämtat en sak i huset vände jag tillbaka mot stallet, och se - en vit häst stod i hagen! Insåg sedan att det var ljuset i ligghallen som föll så på Mökkvi att han blev väldigt ljus! Han var dock lika brunsvart som vanligt.

Så medan fiskgratängen blev klar i ugnen skötte jag pållar till ugglornas hoaden i mörkret, och när jag väl kom in och led av en ytterst lokal hungersnöd, var gratängen väldigt färdig! Så jag hann inte läsa några mystiska mail ...


Åt framför TVn och dåsade lite med misse på magen. Läste mitt mail först vid midnatt. Då har grannen fått tag på ännu en eventuell instruktör! Inget är bestämt än, men det verkar lovande. Fiffigt. Jag mailade grannen för någon månad sedan och frågade om de var intresserade av instruktör, med ambitionen att jag skulle hitta en, så hittar hon dem! Fantastiskt bra! Hm, jag kan vara lite dålig på att komma till skott med saker. Så är det bara.

Maken då? Ja, han ägnade sig åt After Work! En lååång After Work! Som snarare övergick i Pre-Weekend. För se när klockan var halv tolv ringde han och meddelade att bussen 23.45 skulle han minsann inte hinna med! Så nu är limousineservice beställd till 01.15 då jag ska hämta honom vid bussen. Bäst han inte somnar! Känner inte för att hämta i Lödöse ... eller värsta fall - Vänersborg!

Inga kommentarer: