måndag, februari 09, 2009

Gräsänka med pållepyssel

Med maken i Köpenhamn fick ju jag sköta pållarna. Tog min repgrimma för att för första gången träna Saga i NH. Lite orolig, att det inte skulle funka ...

Men det gjorde det! Vår övning går ut på att leda runt hästen, och att den ska hålla koll på och följa mig, men flytta sig om jag svänger tillbaka mot hennes bak. Viktigt är att bara dra när man vill få med henne och genast släppa efter när hon lyder. Och blicken! Med blicken på bakbenen, ska hon flytta sig. Det gick utmärkt! Höll på i nästan en halvtimme med den och andra övningar.
När jag skulle avsluta mitt pass vände jag tillbaka mot hennes bak men hade inte blicken på bakbenen. Då stod hon kvar som hon skulle! Och så klappade jag om henne riktigt ordentligt! Hon var lite andfådd sedan. Tror knappast det var motionen för jag gick bara runt. Men det tog nog på henne att tvingas vara så alert!

Tog ett kort pass och tränade att leda Mökkvi. Han är ju så snäll och inte sturig, så han skötte sig utmärkt! Reagerade nästan för kraftigt. Man får vara betydligt mer bestämd med Sturiga Saga än "mellow Mökkvi", det är uppenbart. Lustigt ändå, för i hagen är han klart ranghögst! Man skulle tro att han var den starkare gentemot oss!

Sedan blev det gräsänkekväll framför TVn med popcornsmölning och katt på magen. Och jag lade mig sent. Som jag lätt gör. När ingen håller reda på mig ...

Inga kommentarer: