tisdag, april 05, 2011

Zon-terapi – pricken över i


Olika punkter under foten motsvarar olika delar i kroppen.

Trots gårdagens yoga hade jag fortfarande ont i min vad och var fortfarande lite "trött" i musklerna. På jobbet har vi dock den fantastiska förmånen att en massage- och zonterapeut kommer och knådar oss varannan tisdag, ca en halvtimme. Så skönt. Jag brukar välja zonterapi, då hon klämmer på mina fötter och märker om jag är förkyld eller har något annat "lurt" på gång.

Denna gång utmanade jag henne på att hitta min vad, men när hon klämde avslöjade hon: "Du har ju ont i benen. Och sätet. Höfterna. Och i ländryggen. Och i axlarna. Och i nacken." Och det var ju sant! Jag hade fortfarande ont överallt! När man är öm någonstans eller något är "fel" gör det ont när hon masserar motsvarande ställe på foten. Så det var inte så värsk skönt när hon började. Men när hon knådat en stund, försvann smärtan. Både i foten och på kroppen! Jag mådde dock helt bra enligt hennes bedömning, bara musklerna var lite övertränade. Hon hittade inte specifikt vaden, men efter knådandet försvann det onda i vaden. Antagligen hade bindväven fått en skada där, sa hon.

Sedan – var jag äntligen som vanligt i kroppen.

Inga kommentarer: