måndag, april 25, 2011

Ridkurs i sommarvärmen!

Denna bild på mig & Saga har jag snott av Lola Löwenberg, som alltid tar toppsnygga bilder vid varje träning. Synd man själv inte är så toppsnygg...

T på Smætla och hennes ridlektionspartner fick rida på ovalbanan! T i tölt och galopp, och den ljusa hästen i mycket stilig pass!

Häpp! Dags för makens lektion!

Arbete på volten.

Koncentration!

Avskrittning.

Jag kan inte förstå varför det plötsligt ska bli 20 grader varmt redan i april? Det är ju bara jobbigt ju! Våren kommer på 2 (två) dagar! Jag vill ju ha en lååååång och sval vår! Jag blev svett redan på morgonen när vi lastade Saga. Först fick jag borsta henne ovanligt länge för hon hade rullat sig i den absolut bösigaste delen av hagen! Jag borstade och borstade och borstade. Sedan ville hon inte gå på släpet! På sistone har hon börjat krångla med det där, så vi får nog börja träna lite lastning här hemma under mindre tidspressade former. Mökkvi står ju gärna och segar en god stund, innan han slutligen går på. Men på kom de och vi blev lite sena, men jag hann i alla fall i tid till mitt ridpass.

Saga gick riktigt bra, och ännu bättre med de instruktioner jag fick av Helene. Vi var överens om att detta var bästa passet hittills. Bara en gång grunnade Saga på att stanna, men jag hann hejda den tanken. Sedan var det "håltimme" innan det var makens tur, så vi kunde studera T på Smætla ute på ovalbanan i stilig galopp, och hennes ridpartner i fin pass! Makens lektion gick också bra, och så småningom fick vi lastat hästarna igen (nu gick det lättare) och åka hem!

Grannen föreslog att vi skulle klippa våra hästar – och de var förvisso väldigt svettiga efter lektionen. Och om hästen aldrig hinner torka upp mellan träningarna så måste man ju nog klippa dem, annars kan det ju säkert bli svamp och sådana dumheter.

Jag grunnade på det där och gjorde ett test. När vi kom hem tvättade vi noga av all intorkad svett på pållarna med massor av vatten. De rullade sig sedan vällustigt i hagarna så de blev riktigt grusiga och fina. Men se, två timmar senare var de snustorra! Så vi behöver inte klippa våra hästar! Skönt, för jag tycker inte alls det är snyggt. Grannen bredvid har klippt sin stora häst, allt utom där sadeln ligger (och det är ju bra). Men det ser väldigt roligt ut!

Inga kommentarer: