lördag, april 30, 2011

Kurs för Kjartan

Arbete på volten för att få pållarna att bli mjuka och eftergivna i nacken.

Så här kan man också motionera sin häst!

Det passar Mökkvi att passa!

Kjartan verkade tycka det var kul när Saga kom igång i sin allra bästa galopp!

Med linor på varsin sida Saga, gick det utmärkt att lasta henne idag. På sistone har hon liksom hoppat åt sidorna för att komma undan lastning, men med linorna, går hon rätt på, om än en smula motvilligt. Men hon fick massor av godis. Mökkvi har börjat krångla mer och mer och var ovanligt jobbig idag. Men vi fick på honom. Så vi kom fram lagom för att maken skulle göra i ordning Mökkvi inför sin privatlektion för Kjartan Saevar Ottarsson kl 11.15.

Jag fick hjälp att med lånta snabbstolpar kreera en liten hage för våra hästar. Saga började genast mumsa på det korta gröngräset och hade föga tid för annat. Turligt nog har de haft möjlighet att vänja sig vid grönt gräs i vår vinterhage, så de var inte helt ovana vid gräs. Det kan ju vara känsligt annars, att gå från hö till gräs på vårkanten.

Jag ställde upp våra plaststolar och vår kylväska intill isis-grannens stolar invid paddocken, så satt vi där och tittade på lektioner, pratade och blev röda i solen ...

Kjartan börjar alltid med att provrida hästarna för att se vad de kan och hur de funkar. Det är lärorikt och kul. När det var min tur, red han ju Saga och hon gick såååå snyggt! Jag fick lite bra tips på hur jag ska arbeta med Saga för att få till en bra tölt, och bitvis gick det så bra att jag fick applåder av "publiken"! Han justerade hennes träns lite och jag fick andra bra tips.

Vi hade med oss salami/brie-mackor till lunch, MER och kaffe, och småpratade lite med Kjartan när han åt sin pizza och de andra var iväg på diverse ärenden. Han är trevlig och rolig. Så började lektionerna igen, och blev kanske en smula kortare nu, eftersom hästarna redan var lite trötta i värmen och T ville spara Smætla lite inför sin tävling under morgondagen.

I denna andra vända fick vi alla rida ute på ovalbanan för att få fram så mycket fart som möjligt i hästarna. Han provade min Saga igen och fick igång henne i hennes bästa galopp! Och tyckte det var jättekul! När jag klev upp sedan, fick jag också till det några gånger, innan musten åkte ur henne. Men kul var det och bra blev det! Saga kan ju vara svår att få fram och det märkte ju Kjartan, men efter galoppen sa han att han förstod vad jag menade när jag hade sagt att hon kan bli väldigt framåt.

Vi lastade hästarna, någorlunda lättsamt, som fick stå i transporten och vänta medan vi mockade efter dem på gårdsplan och i den tillfälliga hagen som demonterades, och sa hej till de andra. Bra träning också, för pållarna. Och de stod faktiskt lugnt. Klockan var nog ca 18.30 när vi kom hem, En heldag ute i solen hade resulterat i en stilig t-shirtbränna! Jag fick smörja på 4 tjocka lager Helosan-salva innan huden slutade slutade absorbera allt i ett nafs!

Inga kommentarer: