måndag, april 18, 2011

Klickerkurs in the comfort of our own home!

Ann-Louise Ryrvik testar en sak på Mökkvi.

Parucha är nyfiken.

Missar.

Vår!

Maken fick ju en klickerkurs i 40-årspresent av mig. Och det är ju bra med presenter där man själv kan hänga på ... Så vid 10-snåret dök A-L upp, och över en kopp kaffe gick hon igenom en del teori och exempel.

Sedan var det dags för praktik! Vi fick öva "targeting" mot en flugsmälla och en boll, och genom att fördröja klickern och belöningen, förmå hästarna att prova sig fram till det beteende vi önskade. Det var kul! Hon tyckte att hästarna vår intresserade och hängde med på konceptet fort, och att vi var ovanligt bra på timing (jag missade två gånger, men insåg det genast själv). Maken provade med Mökkvi en stund, sedan jag med Saga, i två omgångar, så de fick vila sina hjärnor lite. Mökkvi är ju väldigt uppmärksam och godismotiverad, så maken kom långt med honom. Med Saga får man vara mera omedelbar – godis lockar men inte om det blir för jobbigt, tycker hon. Men när hon tänkte ignorera mig lyckades jag faktiskt få hennes uppmärksamhet – hon valde mig framför det gröna spirande gräset längs med paddockkanten!

A-L sa att hon blir en bra lärohäst, för gör jag fel så märks det tydligt... Det var kul! Får bara se till att träna dessa saker själva – vill ju gärna att Saga tycker det är kul att umgås med mig, och man ser ju hur de tänker och klurar – det måste vara skoj för dem med!

Solen gassade precis som igår, så nu är jag en smula bränd under ena ögat (!). Tycker egentligen inte om att vara solbränd, man ser och känner sig så sliten ut då! Fast jag är i och för sig bara en liten, liten nyans brunare än innan ...

På eftermiddagen red vi klätterrundan extended och galopperade uppför grusbacken på hemvägen. Saga fick till en jättefin kontrollerad, lite kort men snabb galopp! En perfekt ridtur!

Vi avrundade djursysslorna med att body-scora alpackorna. När vi väl knött in dem i vår lilla fålla, blev Parucha och Sawila rejäla ovänner och spottade friskt på varandra varmed vi hamnade i skottlinjen... Gräs med magsaft – luktar inte hallon – utan mer som en seriös halsbränna x4. Så det fick bli dusch för oss båda efteråt!

Jag har haft kli i halsen hela dagen, varit lite ont-i-huvet-ig på sistone och blev snuvig framåt kvällen. Är det allergi?

Inga kommentarer: