onsdag, april 20, 2011

Borde inte varit på jobbet idag ...

Var snuvig igår och hoppades att zonterapin skulle göra mig frisk. Men den "tog inte" riktigt. Så jag var snorig och trött hela dagen, men hade massor att göra. Eftersom maken var på ridskolan skulle jag ta bussen hem. Och på Västtrafiks hemsida hittade jag en buss som skulle gå 19.19, direkt till Älvängen, och sedan vidare ut till oss! Utan att virra runt i Nödinge, Nol, Alafors i kringelikrokar som gör en åksjuk. "Lila Express, Lila Express" stod det, men det var först efteråt jag insåg att det innebar ett byte – från Snabb-Lila Express till Snigel–Lila Express som gick från Nils Eriksonnsplatsen 14 minuter tidigare men går direkt ut till oss. Och självklart funkade inte det bytet!

Jag blev strandsatt i Skepplanda, ca 3.5 km hemifrån, snorig och dan. Så jag fick vackert börja promenera hem i mina obekväma oingångna sommar-skor. Stön! Var så arg på Västtrafik – varför föreslår de turer som inte funkar! Och varför går inte den riktiga Expressbussen ut till oss, istället för snigel-bussen? Den är ju ändå av mest intresse för oss som vill åka till Älvängen eller längre bort. Morr!

Hade sådan tur att när jag kommit halvvägs kom en granne förbi och plockade upp mig! Det var visserligen ett fantastiskt promendad-vårväder – men jag var liksom inte på humör för det!


Trodde jag skulle vara bättre idag. Men det blev ännu värre!
Och ännu mer att göra på jobbet! Särskilt effektiv var jag ju inte, när jag fick gå och snyta mig var 5e minut, och sedan nästan hela tiden hålla en näsduk mot näsan mot rinnsnuvan. Gick till Apoteket vid lunch men lyckades plocka med mig fel nässpray, men fick i alla fall tag i en 6x10 pack pappersnäsdukar, som gick åt under eftermiddagen ...

Och mycket att göra var det! När maken kom och hämtade vid 18.30 snåret, var jag toktrött! Vi handlade lite snabbt i Älvängen, och kom äntligen hem. Just som vi stannade och jag gick av för att ta posten, kom ridhusgrannen med dotter förbi på sina hästar. Ena sadelgjorden satt lite löst, så jag hjälpte till att dra åt den. Sällan man är nära så stora hästar nuförtiden! Men hon var snäll fast jag drog åt, pållan! Trevligt med en pratstund.

Sedan gick jag direkt och la mig, medan snälle maken skötte djuren och red Mökkvi. Jag sov som en stock i 1,5 timmar! Och vaknade till makens matlagning! Perfekt. Tyvärr orkade jag inte så mycket, och snuvan gjorde att maten inte smakade så mycket, trots kryddig sås. Till och med vår avrundande lilla IKEA-kokosboll (de är små!) smakade liksom mest papper.

Näsan är röd och narig men jag märker att mitt stift med någon slags kamferpasta, som är ämnat åt torrsprickor på fingrarna, funkar väldigt bra på narig förkylningsnäsa! Och kamferdoften lindrar ju lite! Fördelen med att vara förkyld, innebär ju dock att mitt kli i halsen antagligen inte var allergi-kopplat, utan början på min snuva. Och den går ju över!

Fick jobba lite på kvällen, med en grej jag bara inte orkade göra färdigt på jobbet idag. Det gick hyfsat snabbt nu när jag sovit litet och inte var så stressad och toktrött längre. Det är bra att man kan jobba hemifrån!

Inga kommentarer: