torsdag, april 28, 2011

Hektiskt vecka med hosta, hjärtfel och härlig samvaro

Lilla söta Mozzy. Med förtjockad hjärtmuskel precis som brorsan.


Arbetsveckan har varit minst sagt hektisk! Och jag har haft en enveten hosta efter min snuva förra veckan. Så jobbigt! Men den blir lite, lite bättre, för varje dag. Kära maken åkte på förkylningen och stannade hemma hela veckan. Jobbade lite hemifrån när det behövdes.

Själv hade jag ridlektion i tisdags, på fina Flaekja, en av mina favvopållar på ridskolan!

I onsdags var jag ute med "ateljén" på jobbet, på Caleo – ett tack från jobbet för att vi på ateljén jobbat så bra! Tokgod mat men långsam service. Men trevligt hade vi, trots kollegans snuva och mitt hostande ...

I torsdags var det dags att åka till Blå Stjärnan med Mozzy och Stilton. Mozzy har ju sedan tidigare konstaterat förtjockad hjärtmuskel, så hon får en kvarts beta-blockerare varje dag. Hon kollas varje år, för att se om det blir värre, men det verkar hålla sig stabilt. Denna gång tog vi med oss Stilton också, eftersom veterinären på Ale-veterinären konstaterat blåsljud på hans hjärta.

Vi åkte in tillsammans, maken lämnade mig på jobbet och åkte till Blå Stjärnan. Men han fick problem med betalningen när han insåg att han glömt ta med sitt VISA-kort... Så han ringde mig och jag tog första bästa spårvagn ut, och kom in mitt i ultraljudsundersökningen. Tänk att man bor i ett land där ens katt kan få en ultraljudsundersökning! Mozzy hade sprattlat lite under undersökningen, men Stilton lät sig hållas fast liggande, och var så snäll. Och när han blev fri, hoppade han inte undan utan tok-kelade med matte!

–Katter som kommer hit brukar ha mycket "attityd", uttryckte assistenten det, när hon impades av hur snälla våra missar är!

Stilton hade mer förtjockad hjärtmuskel än Mozz, så nu får han en halv beta-blockerare per dag. Nå, båda missarna är pigga och glada och man märker inte att de har hjärtfel. Det var förstås tråkigt att behöva meddela detta till uppfödaren och Stiltons förra ägare, men det är ju viktigt för dem att veta.

Efter undersökningen betalade jag, maken lämpade av mig på jobbet och åkte hem med missarna och sin förkylning som nu var mycket bättre. På kvällen hämtade han mig och Kaneli-kompisen, så åkte vi till Vev-kompisen med sambo i Guldheden. Vi var där i samband med inflyttningen som flytthjälp, men vi har aldrig varit där sedan de kommit i ordning. Riktigt trivsamt. God mat fick vi och gott kaffe och trevligt sällskap. Sämre kan man ha det!

Inga kommentarer: