måndag, april 04, 2011

Ledig måndag betyder oftast aktiv måndag...

Nyskodd och nipprig!

Maken & Mökkvi tränar framgångsrikt lastning.

Jag förstår inte hur jag någonsin klarade mig utan lediga måndagar? Denna måndag åkte vi till Älvängen vid 10-snåret för att prata med en man på Beijer Bygg om vårt alpackastall. Han hjälper oss med hållfasthetsberäkningar och offert, sedan är tanken att vi ska bygga själva.

Väl hemma igen tog vi ett ridpass i ridhuset. Där kan man få igång Saga ordentligt på rakt spår, rida några varv på volten och sedan belöna henne med att rida rakt igen. Det är lurigare i vår lilla ojämna paddock. Men det går förstås, men man kan inte "belöna" med ridning på rakt spår på samma vis då.

Efter lunch lastade vi henne och åkte till Ale-kliniken för att sko henne. Har funderat på att anlita en annan duktig hovslagare som kan komma hem till oss, fast jag gillar dem på Ale-kliniken. Idag fick vi "The Luxury Treatment" – de var tre som jobbade med Saga! Dels den mycket erfarne "huvudhovslagaren", dels hans unge duktige adept som nu är helt självgående och den som skor Saga mest, och så deras praktikant. Medan en jobbade på hästen, slipade en till skorna och en gjorde rent verktyg eller hjälpte till på annat sätt. De är väldigt noggranna och tittar alltid på hur hon går med de nya skorna, så att de ska passa perfekt.

Antagligen var de för trevliga, för när Saga skulle lastas på hemvägen började hon krångla rejält. Antagligen för att de i ekipaget bredvid började lasta samtidigt, så pållarna hetsade upp varandra. Men det gick på högst 10 minuter, trots att hon plötsligt tappat allt intresse för godis! Eftersom skoningen bara tog 1,5 timmar idag (mot vanligen två timmar), så vi fick gott om tid att slappa lite inför yogan!

Och oj vad jag behövde min yoga! Efter ridlektionen i fredags och våra uteritter i dagarna är alla mina muskler stela, träningsvärkiga och har dragit ihop sig till hårda knutor. Jag behövde verkligen den här stretchingen. Så skönt att gå ut från lokalen och känna sig alldeles mjuk och inte ha så ont längre! Jag gillar inte träningsvärk!

Inga kommentarer: