lördag, januari 29, 2011

Så har man stuckit nålar i alpackorna!

Komplett kit för vitamininjektion.

Sagis mumsar halm i ligghallen.

Mörkögd skönhet.

Uppe med tuppen var vi. Maken skulle åka med sin bror med nevöer till Brännö för att städa trädgårdar och ha grabb-kväll, och detta tämligen tidigt på dagen. Och eftersom vi inte ville vänta en dag till med att vitaminisera "flickorna" var vi uppe tidigt, samlade dem i vår fålla, och injicerade dem en och en med vitaminerna som kom med posten från Australien igår. Det gick bra! De var ganska lugna trots allt, fastän jag letade i pälsen länge och väl efter ett bra ställe att sticka dem.

Oroar mig lite för att injektionerna blev så försenade. Beställde ju vitaminerna från Australien 3 veckor innan alpackorna skulle vaccineras, och det skulle vara en dryg veckas leveranstid. Men så var ju mitt VISA-kort spärrat för utlandsbetalningar pga bankens nya rutiner, och det tog två veckor innan vitamin-företaget hörde av som om detta så jag kunde ändra inställningarna så betalningen gick igenom. Sedan tog de två veckor innan de skickade grejerna! Så djuren fick sina vitaminer nästan en månad för sent ...

De ser dock pigga och glada ut, så dem är jag inte orolig för. Hoppas bara det inte påverkat fölen negativt. Hade jag vetat att det skulle ta sådan tid hade jag ju löst det på något annat vis. Men leveranstiden var ju bara en vecka, så jag har ju hela tiden trott de skulle komma "i morgon".

Jag red ut en skogsvända på Mökkvi och skötte alla djuren innan jag hade en slapp och go gräsänkekväll framför TVn. Somnade dock i soffan, så jag hann aldrig med mina planerade gräsänke-popcorn ...


1 kommentar:

Anonym sa...

Appropå snö och den nu allt större frånvaron av densamma: Jag var i Härnösand förra veckan. Där är det 1,5 meter snö. Mycket intressant upplevelse. /Vev