måndag, januari 10, 2011

På hal is ...

Snö till helgen. Då vågar man kanske gå normalt sedan.

Oj, så halt det var när jag gick till stallet för att morgonmata hästarna! Hade det inte varit för grannens sandande av vår uppfart, hade jag inte haft några som helst fasta punkter att gå på. Och det är lurigt i nedförsbacke!

Idag var vi i ridhuset redan kl 10.45! Saga var sturig, antagligen för att hon tycker det är lite för varmt nu och att jag upprepar mig lite med dessa trista ridhuspass (tycker hon). Det är ju mycket roligare med uteritt! Det tycker jag med. När det inte är isgata ...

Min plan hade varit att efter dagens rutinundersöknings-mammografi-besök i Nödinge kl 13.30 slänga skräp ur vårt släp på Sörmossen återvinningstation, besiktiga samma släp på Tagene, och kanske sedan skoja till turen med att shoppa loss lite på Tre Hästar och IKEA, men isgatan lockade inte till körning med släp, så jag fick nöja mig med mammografin och storshopping på Ale Torg. Boooring!


Bilarnas plats är nu en helt glashal isbelagd yta utan några som helst möjligheter att få stöd eller fast underlag någonstans. Så när jag skulle till bilen blev det en liten spontan uppvisning i orytmisk dans med flaxande armar och med mitt liv passerandes revy för min inre syn, innan jag återfick balansen. Puh!

Lite nervöst var det när jag på hemväg svängde upp på områdets grusväg med rejäl isgata och grus som sakta börjar sjunka ner och integrera sig i isen, och därpå vår egen tokhala uppfart. Men det gick bra! Jag varken slirade eller gled! Volvo 940 med sprillans nya dubbdäck rules!

1 kommentar:

Anonym sa...

Även i stan är det gräsligt halt. Vi har tittat på dubbade kängor (inbyggda dubbar!), men hur fantastiska de än är, är det ju trots allt så att de två senaste vintrarna ju är undantag, inte regel, så den långsiktiga nyttan med ett par tämligen dyra specialkängor är förmodligen inte så stor. Vanliga lösa dubbar funkar ju. /Vev