lördag, januari 15, 2011

Plusgraderna slår till igen

Karo på uteritt. Vis av erfarenheten nu med ordentligt uppvikt krage, så inte fallande snö från träden hamnar i nacken...

Skottning av ca 9 cm tung kramsnö. De mörka fläckarna är ren is.

Jag var inte nödbedd när maken tog över snösläden...

Med 9 cm nysnö, kändes en uteritt genomförbar. Pållarna småslant lite på vägen visserligen, men i skogens djupa snö gick det bra, även om en del under-snöiska (ej underjordiska) bäckar skapade lömska hål här och var i snön. Men pållarna gick på bra.

Ute på vägen igen klev vi av, och på något sätt var det halare nu. Kanske att det hade blivit varmare så hästarna fick snöstyltor trots sulor. Då funkar ju inte brodden... Men vi tog oss till stallet alla fyra och upptäckte att Saga tappat sin sko igen! Inte konstigt hon var halkig. Stön. Nå, makens hovslagare kommer nästa måndag, så då kan hon nog sätta Sagas sko på plats också, hoppas jag. Visserligen en vecka dit, men i detta underlaget blir det ju inte så mycket ridet ändå ...

Medan maken skötte djuren började jag skotta. Så jobbigt! Tung kramsnö på isunderlag. Försökte jag skjuta undan snön så fick jag liksom inget fotfäste på marken. Att skotta uppför var omöjligt. Jag hade i stort sett gjort klart runt bilarna när maken tog över, och man kan lugnt säga att jag villigt gav upp snösläden.

Min teori är att plusgraderna snabbare smälter 5 cm is utan snö, än 5 cm is med 9 cm snö ovanpå. Och det töade bra på kvällen, men blåste och regnade bra också!

Inga kommentarer: